Nezralé děti? Odklad školní docházky, česká specialita
Desítky tisíc českých dětí jdou do školy o rok později. Proč? Na rozdíl od minulosti vnímají rodiče odklad jako výhodu.
Desítky tisíc českých dětí jdou do školy o rok později. Už dávno to není ostuda. Na rozdíl od minulosti vnímají rodiče odklad jako výhodu.
Pětina českých dětí, přibližně 30 000, které byly v roce 2014 u zápisu, stále ještě chodí do školky. A jejich rodiče si libují. Odklad školní docházky nepovažují za selhání.
Evropa to nezná
V okolních evropských zemích nikdo neřeší, jestli je dítě dostatečně "zralé". Máš odpovídající věk? Šup do školy, žádné výmluvy!
Doporučujeme: Je prostě hloupý aneb Co učitelé rodičům nikdy neřeknou
Odklady školní docházky jsou typicky český fenomén. A hodně využívaný. V ČR se zralost posuzuje už asi padesát let a posledních deset let trvá stejný stav. Docházku si každoročně odloží okolo 22 % budoucích prvňáků. Nejčastěji se tak stává na doporučení učitelky mateřské školy.
Co se změnilo?
"Dnešní předškoláci nejsou hloupější nebo méně zralí než jejich předchůdci, ale zvýšily se požadavky škol i samotných rodičů," říká Jana Kropáčková, odbornice na předškolní vzdělávání z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a autorka řady publikací nakladatelství Raabe.
Současná společnost je více orientovaná na výkon a úspěch. Než by rodiče riskovali, že dítě nástup do základní školy nezvládne na jedničku, často raději rok počkají. Jsou také informovanější a daleko více řeší, do jaké základní školy svoje dítě pošlou. Zejména v Praze si na umístění do kvalitní školy klidně rádi rok počkají.
"Syn je narozený 30. srpna. O odklad jsem požádala sama kvůli tomu, že se v první třídě může potkat i s o dva roky staršími spolužáky. Mám obavu, že o tolik starším dětem zkrátka nemůže stačit, i když je šikovný," potvrzuje Alice Novotná, matka předškoláka.
Chlapečkové jsou pomalejší
Problém se školní zralostí mívají zejména chlapečkové. Ti nastupují do školy později třikrát častěji než dívky. Podle šetření České školní inspekce jsou však odklady oprávněné. K nejčastějším příčinám patří logopedické vady a poruchy řeči spolu s poruchami pozornosti a soustředění.
Čtěte také: Učitelka svedla dvanáctiletého. Slaví 10. výročí svatby
"Pokud dítě špatně vyslovuje r nebo ř, neznamená to však, že nutně musí mít odklad. Důležitější je, aby se umělo zeptat, odpovědět na otázku ,Co jsi dělal?‛ nebo ,Co jste včera četli za pohádku?‛. Předškoláci často mají problém s tím, že nedokáží souvisle vyprávět," vysvětluje Jana Kropáčková.
Odklad neublíží, ale prospěje
Děti mohou mít problém také s nesamostatností, nesoustředěností, nerespektováním pravidel, komunikací, grafomotorikou či chybným držením tužky. Problémem bývá i sociální nezralost, kdy je dítě příliš hravé a nedokáže se na výuku soustředit.
Podle psychologů je v takové situaci lepší, když prcek zůstane v mateřské škole o rok déle. Kdyby školu nezvládl a musel se vrátit do školky (což se týká přibližně 1% dětí), znamenalo by to pro něj příliš velký emocionální šok. "V takovém případě hrozí, že jeho postoj vůči škole zůstane negativní i do budoucna," varuje Jana Kropáčková.
Proto je dobré dát na radu odborníka. Pokud vám paní učitelka v mateřince nebo dětská psycholožka doporučí rok počkat, nebuďte zhrzení a poslechněte. Vaše dítě nic nezmešká a ušetříte ho mnohého trápení.
zdroj: nakladatelství Dr. Josef Raabe
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Twerk: Ruské školačky kroutily zadečkem, šly za mříže!
Čechy ožebračují vysoké daně, nestíhají na ně vydělávat
Matka prodala mé panenství. Za pár tisíc korun
Nejčastější příčiny odkladu školní docházky
- logopedické vady a poruchy řeči - 31,9 %
- poruchy pozornosti a soustředění - 31,3 %
- nerozvinutá grafomotorika - 14,6 %
- opožděný vývoj řeči - 11,2 %
zdroj: Česká školní inspekce