reklama

Nejhloupější generace aneb Nevěř nikomu pod třicet!

„Nevěřte nikomu pod třicet, s největší pravděpodobností je to totální blbec!" Tak shrnuje autorka Tereza Matějčková současnou diskuzi ohledně mladé americké generace. Celý její článek, založený na názorech amerických učitelů, najdete zde. A my z něj nabízíme úryvky, které nás zaujaly. Nikoli proto, že bychom chtěli křivdit mládí - ale proto, že podobné názory zastává i mnoho českých pedagogů. Posuďte sami…

Mladík kouří
Mladík kouří | Foto: Profimedia.cz

„Nevěřte nikomu pod třicet, s největší pravděpodobností je to totální blbec!" Tak shrnuje autorka Tereza Matějčková současnou diskuzi ohledně mladé americké generace.

Celý její článek na webových stránkách Česká pozice, založený na názorech amerických učitelů, najdete zde. A my z něj nabízíme úryvky, které nás zaujaly. Nikoli proto, že bychom chtěli křivdit mládí - ale proto, že podobné názory zastává i mnoho českých pedagogů. Posuďte sami…

Líní, až nevzdělavatelní

Diskuzi na toto téma Mladá generace rozpoutal americký vysokoškolský učitel Mark Bauerlein, když v roce 2008 publikoval knihu s výmluvným názvem: Nejhloupější generace. Jak digitální věk činí mladé Američany hloupějšími a ohrožuje naši budoucnost. Neboli nevěř nikomu pod třicet (The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies the Young Generation and Jeopardizes Our Future. Or, Don't Trust Anyone Under 30).

Podle něj současní studenti nemají nižší IQ, ale chybí jim zvídavost. O nic se nezajímají a pohrdají úžasnými vzdělávacími možnostmi, které se jim nabízejí. Soustavně zapnutý internet navíc páchá nevratné škody na jejich schopnosti koncentrace. V důsledku toho nejsou současní mladí lidé schopni dlouhodobějšího nasazení v běžném pracovním provozu. Generace, která by mohla být tou nejvzdělanější, tudíž naopak vyniká hloupostí a klesající gramotností. Vysoká škola se stává odkladištěm pro nezaměstnatelnou, nevzdělavatelnou a celkově těžce zvladatelnou sociální skupinu - a tito mladí už ze svého flákání nevyrostou. Nicneděláním si dávno nezvratně poškodili intelektuální schopnosti a zkazili tak vyhlídky na lepší budoucnost. Tolik Bauerlein.

Dokonalí sami od sebe?

Stejně pesimisticky vidí mladé Američany psycholožka Jean Twenge. Jak píše ve své knize Generace Já (Generation Me), současní mladí Američané jsou nejsebestřednější generací, která kdy byla zplozena. Mohou za to jejich nekritičtí rodiče, jež vedeni radami psychologů děti pouze chválí, ale vůbec nekritizují. Důsledkem jsou nerealističtí rozmazlenci, postrádající motivaci se zlepšovat. Jsou totiž přesvědčeni o své dokonalosti. Skutečné vzdělávání a pracovní proces se pak pro ně stávají nepřekonatelnou překážkou, a oni končí nezaměstnaní a rozvedení znovu u svých rodičů poté, co neuspěli v klíčových životních situacích. Liberální výchova se tak rodinám vrací jako bumerang.

Ani v ČR není lépe

O mnoho lepší situace nepanuje ani na českých středních školách. Mnoho pedagogů se shoduje v tom, že za posledních deset let úroveň vzdělanosti výrazně poklesla. Potvrzuje to i mezinárodní srovnávací průzkum PISA, který testoval patnáctileté žáky z 65 zemí světa. Podle něj se znalosti českých dětí v posledních letech zhoršily nejvíc ze všech sledovaných zemí OECD!

Problém je zejména u soukromých škol, které z obav, že nenaplní kapacitu, snižují nároky. „Několik let jsem učil na soukromé obchodní akademii, která patří ještě k těm lepším. A úroveň studentů maturujících z angličtiny odpovídá znalostem mých dnešních druháků na státní škole stejného zaměření," konstatuje pražský středoškolský učitel Martin, který si nepřeje být jmenován. Nastavení nových maturit tomuto trendu podle něj ještě vychází vstříc: „Maturitu téměř nelze neudělat. Po studentech chceme daleko méně vědomostí a daleko složitěji je zkoušíme a vyhodnocujeme. Důraz není kladen na reálie, ale na schopnost komunikovat. To by měl zvládnout i šikovný žák prvního ročníku, pokud je ze základky dobře připravený," dodává učitel.

Jenže… koncepci českého školství připravují či schvalují politikové, z nichž mnozí si kupují vysokoškolské tituly jako housku na krámě. Žádný div, že v takovém prostředí klesá úroveň vzdělanosti, že platy učitelů jsou mizerné a jejich společenská prestiž ještě mizernější a že si rodiče myslí, že pro život stačí zaplatit potomkům vzdělání na špatné soukromé škole, jen aby „prolezli". Důsledek? Možná se i v ČR brzy začnou domů vracet zkrachovalí nevzdělanci neschopní přežití…

reklama
reklama
reklama