Na co dát pozor, když dítě začíná mluvit?
„Když se dítě učí mluvit, je to nejvíce zatížený duševní pracovník na naší planetě, aniž o tom má, naštěstí, nejmenší tušení." Spisovatel Nikolaj K. Čukovskij měl pravdu. Co všechno takové batole musí zvládnout?
„Když se dítě učí mluvit, je to nejvíce zatížený duševní pracovník na naší planetě, aniž o tom má, naštěstí, nejmenší tušení." Spisovatel Nikolaj K. Čukovskij měl pravdu. Co všechno takové batole musí zvládnout?
V prvním roce života potřebuje upevňovat citové vazby, poté se už snažíme čím dál víc komunikovat slovy. Aby si dítě osvojilo správnou artikulaci hlásek, je třeba slovo, ve kterém se vyskytuje, mnohokrát opakovat v různých situacích. To znamená ochotu maminky vše znovu a znovu předvádět.
Nejranější začátky
Nejprve jde o jednoslovná, často i jednoslabičná vyjádření, která mají spojitost s aktuálními situacemi (pápá, ham), osobami (táta, máma, bába), zvířaty (haf, mňau, bé) a věcmi (hop, tů). Tato vyjádření představují celou větu. Když dítě řekne tů, může to znamenat koukej, mám auto, nebo vidím, jak jede auto, nebo také pojedeme autem - záleží na kontextu.
Citoslovce často nahrazují slovesa: hop = házím, házej; ham = chci jíst, jím, mám hlad; pa = odcházím. Spojováním může vzniknout věta s více slovy: Táta pa tů. Máma dá ham.
Slovní zásoba se postupně rozšiřuje v závislosti na dostatečném množství podnětů a na komunikačních příležitostech. Pokud si s dítětem hodně povídáme a podporujeme jeho chuť mluvit, má kolem druhého roku aktivní slovní zásobu kolem 100 slov.
Mezi druhým a třetím rokem
Vývoj dítěte je komplexní, všechny dovednosti spolu souvisejí a navazují na sebe. Samostatná chůze a zručnější manipulace s předměty ovlivňuje rozvoj rozumových schopností a naopak. Tím, že je pohyblivější, má větší příležitost rozvíjet smysly. Sluch umožní poznávat rozdíly mezi jednotlivými zvuky, což je rozhodující pro správnou artikulaci. Zrak umožňuje sledovat mluvidla a napodobovat jejich postavení při artikulaci.
Mezi druhým a třetím rokem už je dítě připraveno na zkvalitnění řeči ve formě i obsahu. Roste jeho slovní zásoba, postupně si osvojuje artikulaci většiny hlásek. Dovede řeč používat k dorozumění a uspokojení svých potřeb. Komunikace řečí se pro něj stala potřebou, nutností, ale také prostředkem k zábavě a radosti.
Vývoj některých dětí je velmi pozvolný a plynulý, jiné mají v různých obdobích psychomotorický vývoj ve skocích, kdy období, ve kterých se velmi snadno učí, střídají období klidu.
Zlomový třetí rok
Někdy kolem třetího roku se u dítěte mohou začít objevovat první otázky: Co to je? Proč? Dítě je používá pořád dokola. Sděluje nám tím, že má chuť mluvit. Citlivý a vnímavý rodič proto reaguje na tyto výzvy trpělivě. V tomto věku mívá dítě aktivní slovní zásobu zhruba kolem 400 slov.
Pokud se řeč dítěte nerozvíjí, může to mít mnoho příčin. Je-li však zdravé, má vhodné podmínky pro rozvoj řeči, a přesto do tří let věku nezačne mluvit, jde o prodlouženou fyziologickou nemluvnost. Není třeba se zneklidňovat, takové dítě potřebuje jen všestranné, pečlivé vedení, podporu a rozvíjení komunikačních dovedností. Má pak velkou šanci zařadit se schopnostmi mezi své vrstevníky. Jisté však je, že pokud dítě ve třech letech nemluví, měli byste se obrátit na odborníka: klinického logopeda.
zdroj: babyweb.cz
Jak na dítě mluvit?
- Vždy správně: nešišláme, nekomolíme!
- Tempo řeči má být klidné, pro dítě srozumitelné.
- Modulace by měla být výrazná, ale ne přehnaná.
- Po dítěti slova správně opakujeme, ale nehodnotíme nedostatky.
- Umožníme dítěti sledovat při mluvení náš obličej.
- Dítě nepřetěžujeme.
- S dítětem zpíváme, říkáme říkanky, čteme pohádky, prohlížíme leporela...
- Žádný dril a výzvy typu Řekni! Chuť dítěte s námi mluvit nesmí být vynucená.