reklama
 

Jak zdravě otěhotnět i porodit: Mýty a fakta

Úspěšné otěhotnění „just in time", tedy v době, kdy po tom zrovna toužíme, není samozřejmostí. Z toho vychází rádce pro úspěšné otěhotnění, těhotenství, porod i šestinedělí. Jmenuje se Zdravé těhotenství a jeho autorky nabourávají nejrůznější tabu či vyvracejí opakovaně omílané mýty a omezení s těhotenstvím související. Jaká to jsou?

Těhotná
Těhotná | Foto: Profimedia.cz

Úspěšné otěhotnění "just in time", tedy v době, kdy po tom zrovna toužíme, není samozřejmostí. Z toho vychází rádce pro úspěšné otěhotnění, těhotenství, porod i šestinedělí.

Jmenuje se Zdravé těhotenství a jeho autorky nabourávají nejrůznější tabu či vyvracejí opakovaně omílané mýty a omezení s porodem a těhotenstvím související. Jaká to jsou?

Necvičit? Právě naopak!

Těhotným ženám se v minulosti vůbec nedoporučovalo sportovat. Také cvičení i jakákoliv další námaha se omezovaly. "V době před 25 lety nebylo cvičení v těhotenství pokládáno za významné," konstatuje  autorka cvičební části textu, mgr. Kamila Vorlová, která úspěšně cvičí se ženami, jež mají problémy otěhotnět.

"To jsme se ovšem jinak pohybovaly, neseděly jsme tolik u počítačů. Cvičení se v souvislosti s těhotenstvím začalo zmiňovat až po revoluci s metodou paní Mojžíšové. Bohužel i v dnešní době je v této oblasti informovanost nízká a hlavně, co lékař, to jiný názor. Někteří lékaři ještě dnes nepovažují cvičení v těhotenství za přínosné a důležité.

V současnosti trpí každá třetí těhotná žena nejrůznějšími problémy, které končí rizikovým těhotenstvím a zákazem pohybu. Já si myslím, že je to naopak. Pohyb pod vedením zkušeného fyzioterapeuta  průběh těhotenství zlepší a zmírní až omezí možné problémy."

I zdánlivě jednoduché cviky...

...mohou mít podle fyzioterapeutky vliv na plodnost. "Nejde totiž o primitivní cvičení, ale o propracovaný systém, který se snaží vrátit tělo k přirozenosti. Dojde ke srovnání kostí a kloubů, k posílení ochablých svalů a k protažení těch zkrácených. Svaly se cvičením prokysličí a zlepší se jejich aktivita. Celkově se změní postavení těla, zvláště pro těhotenství důležité pánve," dodává Kamila Vorlová.

Sladké toasty? Klidně!

Když se většina laiků podívá na recepty nutriční specialistky Mgr. Jany Eliášové, která je autorkou výživové části textu, zarazí se hned u třetího se slovy: "Cožpak těhotná žena může toasty a bílé pečivo? Já myslel, že zdravé je pouze celozrnné! A navíc jsou ty toasty se sladkou náplní, to by přece také neměla!"

Ale odbornice nesouhlasí: "Strava nastávajících maminek má být především pestrá - složením, výběrem potravin, volbou technologické úpravy, chutí. To je cesta k vyváženosti. Těhotenství je doprovázeno nejen změnou chutí, ale i těhotenskými nevolnostmi. A právě tady může být zapečený toast z bílého pečiva s tvarohovou náplní a lesním ovocem vhodnou alternativou. Je to pokrm plnohodnotný z pohledu příjmu základních živin, lehce stravitelný a fungující jako prevence nevolnosti nebo minimálně cesta k jejich zmírnění," vysvětluje.

Luštěniny? Jen do toho!

Také čočku a luštěniny široká veřejnost mylně považuje za zapovězenou potravinu v období těhotenství. Důvodem je jejich nadýmavost. "Jak však v praxi zjistíte, tento problém se nemusí týkat všech žen. Je tudíž nesprávné tyto potraviny z jídelníčku vyloučit paušálně, protože představují zdroj polysacharidů, kvalitních bílkovin, vlákniny, některých vitamínů a minerálních látek. Nadýmavost lze navíc ovlivnit přípravou nebo volbou vhodnějšího druhu luštěniny: červené čočky, fazolí mungo či adzuki.

Pokud připravujeme tradiční luštěniny, před přípravou je namáčíme a pro omezení nadýmavosti následně vodu slijeme a vaříme ve vodě nové. Ze stejného důvodu využíváme hojně zelené natě, popřípadě luštěninu před podáváním prolisujeme," vysvětluje odbornice.

Jediným platným omezením tak zůstává tepelná úprava. "Zvláště je důležité tepelně upravovat maso, vejce, nepasterované mléko a nepoužívat neumyté ovoce a zeleninu a pochopitelně vyloučit ne zcela čerstvé potraviny. Důvodem je prevence alimentárních nákaz, salmonelózy, infekcí způsobené Escherichia coli a listeriózy," uzavírá Jana Eliášová.

zdroj: Babyonline.cz

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama