reklama

"Proč jsou dámské šaty dražší?" ptá se sedmiletá dívka. Napsala žádost o nápravu

Sedmiletá dívka hrála se svou matkou videohru Animal Crossing od společnosti Nintendo. Když si v ní chtěla koupit nové šaty, zarazilo ji, že má zaplatit mnohem více než její bratr za mužský ekvivalent. Napsala proto dopis společnosti Nintendo s tím, ať nerovnost napraví.

Foto: Reuters

"Dnes jsem hrála Animal Crossing se svou velmi uvědomělou dcerou," napsala matka dívky na svůj blog Raising Brain, zaměřený na rodičovství. "Když si šla koupit nový outfit, narazila na rozdílné ceny produktů na základě genderu," popsala zarážející událost. Podle ní se její dcera ve virtuálním světě setkala s fenoménem takzvané růžové daně.

Dívka se své matky ptala, proč má platit o mnoho více než její bratr. Protože ve hře jiné dámské šaty nebyly, nekoupila si je a místo toho požádala svou matku, aby jí pomohla sepsat dopis adresovaný japonské firmě Nintendo, která za hrou stojí. 

"Dokončila dopis a poprosila mě, abych jí pomohla zjistit, kam jej poslat. Řekla, že doufá, že ji budou brát velmi vážně, protože nenávidí psaní. Ale měla pocit, že to musí udělat pro ostatní děti, které se cítí stejně," doplnila pisatelka blogu, který propaguje mimo jiné domácí vzdělávání.

Matka dívky prý neobstála s argumentem, že jsou možná její šaty zdobnější než pánský oděv. Dítě si všimlo toho, že podobný cenový rozdíl je mezi botami pro postavy mužského a ženského pohlaví, ty přitom vypadají skoro stejně.

Růžová daň má své zastánce i kritiky

Pink tax neboli růžová daň je ekonomický fenomén, který byl poprvé popsán v roce 1990 v americké Kalifornii, tehdy jako women tax (ženská daň). Předpokládá, že dámské verze některých výrobků jsou dražší, přestože se neliší v ničem jiném než právě v úpravě do "ženského" designu. Později se místo ženské daně začal používat termín růžová daň, právě kvůli barvě, kterou se dražší výrobky často pyšní.

Kritici konceptu uvádějí, že nabarvit produkty na růžovo může být skutečně dražší nebo že například dámské účesy jsou složitější na úpravu. Studie, kterou si v roce 2015 nechalo vypracovat město New York, však ukázala, že veškeré produkty cílené na dívky či ženy jsou v průměru o sedm procent dražší než ty pánské. Výzkumný tým došel také k tomu, že dětské oblečení pro dívky je v průměru o čtyři procenta dražší než pro chlapce, u sortimentu pro dospělé se pak rozdíl zvedá až k osmi procentům.

Podle diplomové práce Julie Štrohmajerové, jedné z mála studií, které se růžovou daní v Česku zabývají, existuje tento fenomén i v tuzemsku. Například ceny drogistického zboží pro muže a ženy se liší v průměru o 5,47 procenta. 

reklama
reklama
reklama