reklama
 

Víte, co nosíte? Zajímejte se o udržitelnou módu a nakupujte pomalu

Módní průmysl je hned po tom ropném nejšpinavější průmysl na světě. Proto bychom neměli nosit a kupovat jen tak něco. Jak se na trhu zorientovat?

Foto: Life is Fashion

Neustálý tlak na ceny ze strany spotřebitelů se odráží jak na kvalitě zpracování samotného oblečení, tak na podmínkách, ve kterých je vyráběno. Práce s jedovatými chemikáliemi, nevyhovující bezpečnostní opatření v továrnách, nízké platy žen za šicími stroji a nemožnost proti tomu všemu bojovat. To jsou případy, které již tolikrát otřásly nevědomostí moderní společnosti. Čím dál větší množství zákazníků se tak obrací k lokálním značkám, u kterých mají jistotu v tom, co dostanou. 

Stále málo se zajímáme o to, jak módní průmysl znečišťuje planetu a jakou mírou tomu sami přispíváme. Není však tak složité to alespoň zpomalit. Každý však musí začít sám u sebe. Jednou z variant je preferovat oblečení šité na míru nebo vyrobené místním designérem. Jednak většina návrhářů šije z kvalitního materiálu bez nebezpečné chemie, který vydrží, navíc jde o oblečení přímo pro vaši postavu a dle vašich představ.

Příliš mnoho odpadu

Představte si tričko za 200 korun - co vše za ním asi stojí? Když marže u velkých výrobců je minimálně 100 procent. Někdo tričko musel ušít, použil se nějaký materiál, následně doprava a další. Kolik asi vydělal člověk, který tričko šil a jak asi bude kvalitní? 

Dalším obrovským problémem jsou odpady, které nákupem levného a nekvalitního oblečení vznikají. Při nízké ceně máme tendence nakupovat hodně. Oblečení se zároveň rychle zničí a my pak musíme řešit, co s ním. Pokud již není ve stavu, kdy by se dalo například darovat, končí v koši. To je velká ekologická zátěž pro planetu. K likvidaci je navíc odkázáno i nové oblečení, které se neprodá.

"Textilní továrny jsou dnes v drtivé většině nastavené na výrobu nesmyslně velkého objemu levných tkanin špatné kvality a uniformního vzhledu. Z nich se pak vyrábí miliardy kusů oblečení, které je sice relativně levné, ale není kvalitní a neslouží dobře účelu, za kterým vzniklo. Skříně nám přetékají, my ale nemáme nic, čeho bychom si skutečně vážili," říká Roman Humlíček, pánský krejčí, který se po zkušenostech z fast fashion začal raději věnovat tvorbě na míru.

O celé problematice ví své i Kateřina Jungová, spoluzakladatelka Metráž Design: "Většinu našich produktů vyrábíme ručně ze zbytků, které by jinak skončily jako odpad. Všechny naše výrobky jsou vyráběny v ČR. Spolupracujeme s českými návrháři a výrobci. A taky se snažíme, aby byla udržitelná móda finančně dostupná širší vrstvě lidí. V případě nákupu našeho zboží si můžete být jisti, že vaše radost způsobí další radost, a to některé ženě v tísnivé sociální situaci pracující u nás v dílně. Ta totiž dostane za daný produkt, který vyrobila, důstojnou odměnu." 

Ekologie i lidská práva

Nákupem lokálních značek dáváme najevo, že nepodporujeme dětskou práci a nepřiměřené mzdy, které často nepokrývají ani základní lidské potřeby. Naopak ukazujeme, že nám jako kultivované společnosti záleží na tom, odkud naše věci pocházejí a jaký za nimi stojí příběh. Zároveň si tak tříbíme svůj vlastní vkus, protože si na výběru dáváme více záležet.

"Podpora lokálních návrhářů by měla být samozřejmostí a zálibou pro každého z nás tak, jako tomu je i v zahraničí. Zájem kupovat si věci, které mají příběh, jsou ekologicky a eticky nezávadné a  zároveň přemýšlet o celé problematice, by mělo patřit do našich základních hodnot," říká Pavlína Dvořáková, spoluzakladatelka projektu Lifeisfashion.cz.

Začněme nad oblečením přemýšlet

Zatímco prodeje nekvalitního "fast fashion" stoupají vzhůru, "slow fashion" jde nahoru pouze malými krůčky. "Jedním z našich cílů je otevřít dalším lidem oči v oblasti udržitelné módy, aby začali přemýšlet hlouběji o tom, jaký může mít v konečném důsledku dopad na planetu přesně to tričko, které mají. Stále mám pocit, že si to mnoho z nás neuvědomuje, není divu, spotřeba je do nás tlačena na každém rohu. Pokud se nám podaří probudit další lidi, kteří začnou přemýšlet o tomto silném tématu, budu moc vděčná. A také z toho důvodu, že tím více podpoříme nákup českých výrobků a ovlivníme tím náš finanční trh, " říká Klára Galová, spoluzakladatelka projektu Life is Fashion.

Ten podporuje české návrháře a udržitelnou módu. Jeho hlavní událostí je vytvoření pop-up butiku, kde budou mít návštěvníci možnost se osobně setkat s návrháři a dozvědět se něco více na přednáškách a workshopech. Galerie Kritiků v Paláci Adria se proto ve dnech 25. až 27. března zaplní lokálními designéry. Tyto tři dny proběhnou ve znamení udržitelné módy a kvalitního módního designu. Tváří letošního ročníku jsou Josefína Bakošová a Ester Geislerová. 

I vy můžete tento smysluplný projekt podpořit prostřednictvím portálu Hithit.cz, nákupem profesionálního focení, vstupenky na akci či jiné odměny. Pospěšte si - na Hithitu však sbírka končí už zítra!

reklama

Komerční tip

reklama