reklama

Svět akutně potřebuje, aby lidé změnili své nakupovací návyky, vyzývá stylistka

Pokud nosíte své oblečení často a rádi, může klidně pocházet z řetězce s masovou módou. Takovou filozofii propaguje Kamila Vodochodská, která se specializuje na módu, která respektuje psychické i fyzické zdraví svého nositele.

Foto: Centrum Chodov

Když o módě mluvíte s Kamilou Vodochodskou, dojde vám, že vnímat oblékání povrchně by byla obrovská škoda. Původní profesí návrhářka se dnes živí především jako stylistka a fashion koučka, která pomáhá svým klientům najít harmonii v životě skrze způsob, jak se oblékáte. Zároveň je jejím velkým tématem udržitelnost. Podle ní je důležitá nejen pro zdraví planety, ale hlavně pro to naše vlastní.

Kamila začala před časem spolupracovat s velkým pražským nákupním centrem, což se na první pohled může jevit jako protimluv. Vždyť o udržitelné módě slýcháme hlavně v kontextu malých lokálních značek nebo designérů. Ale jak tvrdí mladá stylistka, dnešní svět nepotřebuje stovky lidí, kteří se dokonale a stoprocentně chovají udržitelně. "Akutně potřebuje miliony těch, kteří začnou své nákupní zvyklosti měnit," dodává Vodochodská. 

Zajímavé také je, že nákupní centrum Westfield Chodov, se kterým stylistka spolupracuje, nabízí speciálního Průvodce udržitelnými nákupy, kde se dočtete, jaké materiály u kterých značek si pořídit, aby vám oblečení déle vydrželo, a tím pádem jste se chovali šetrně k životnímu prostředí.

Mě ale zajímalo, zda koncept nákupních řetězců a udržitelné módy není jen marketing a jak se celý problém s fast fashion dívá právě Kamila Vodochodská, jejíž podstatnou pracovní náplní je osvěta, jak si sestavit šatník funkční a efektní, ale zároveň nezatěžující planetu.

Jak udržitelnost sama vnímáte?

To slovo se mi příliš nelíbí, protože mi připadá jako marketingová nálepka. Já to vnímám jako nastavení, kdy se místo spotřebitele stáváte zákazníkem. Tedy někým, kdo vyžaduje, aby jeho nákupy obsahovaly kvalitní zboží. Toho ale nedocílíte, pokud nepoznáte sami sebe. Až poté řešíme, kde to sehnat. Oblečení k životu potřebujeme a onen produkt někde vzniká, pak se přepraví a prodává. Na zákazníkovi je hledat si cestu. Ale říkat a priori, že každé obchodní centrum je špatné a každá malá domácí značka automaticky lepší, je z mého pohledu omyl. Začněte vždy u sebe.

Co bych tedy měla udělat, když už nechci být onen spotřebitel, ale zákazník?

Až si zase něco budete chtít koupit, zeptejte se sama sebe, zda to opravdu potřebujete. Nejedná se jen o pohnutku, ke které vás dohání nějaká emoce? Praktikuji podobný přístup nejen se sebou, ale také se svou malou dcerou. Často se jí něco v obchodě líbí a říká mi: "To je moc hezké!" A já jí odpovím: "To ano, ale takových věcí je na světě spousta" V šatníku potřebujeme oblečení, ve kterém se budeme cítit zdravě sebevědomě, a to není o ceně. Plně respektuji ty, kteří si nemohou dovolit nakupovat jinde než v řetězcích nebo je to jejich volba. Z mého pohledu je udržitelný šatník takový, který nosíte. Čím častěji, tím lépe. Pokud si chcete něco jen tak pořídit, zeptejte se také sama sebe, zda byste to chtěla obléknout i za deset let.

Z řetězců jsem si vybrala několik nadčasových kousků, které bych klidně deset let nosila, ale po pár vypráních už vypadají dost nereprezentativně. Jak tedy v obchodech s masovou módou najít oblečení, které mi dlouho vydrží a klidně si je v šatníku onu dekádu nechám?

V řetězci můžete najít jak střední, tak vyšší kvalitu oblečení. Na rovinu ale říkám, že takových věcí je 5-10 % z nabídky. V té se musíte zorientovat, což v praxi znamená, že čtete cedulky a rozumíte, co na nich doopravdy stojí. Jednou se mi totiž stalo, že mi na workshopu, které pořádám v souvislosti s udržitelností, někdo oznámil, že neví, kde vlastně "ta vlna roste". Základ je tedy povědomí o tom, že existují materiály přírodní a umělé, ale také inovativní, recyklované. Oblečení, které má vysoký podíl umělých složek, nebude vypadat po pár vypráních dobře, ale ani nebude prospívat našemu zdraví. Když budete 50 let chodit v polyesteru, na vašem těle se to může projevit různými alergiemi, možná i jinými chorobami. Ze svých nepovedených nákupů se můžete poučit, pracujte s touto zkušeností. Věci, které jsou extra levné, také zpravidla nevydrží.

Mnohokrát se mi stalo, že jsem si pořídila nějakou trendy záležitost právě z řetězce, která po vyprání úplně změnila podobu, "vyrojily" se na ní nevzhledné žmolky, měla jsem chuť ji hodit do koše. Co s tím?

Máte právo na reklamaci, je nutné dávat obchodům zpětnou vazbu. Pokud to děláte slušným způsobem, značky se k tomu budou snažit nějak postavit. Samozřejmě, o oděvy je důležité příslušným způsobem pečovat. Ale onen feedback ze strany zákazníků může řetězcům v udržitelnosti pomoci, protože když uvidí, že se něco přestane prodávat, postupně změní své objednávky.

Našla jsem v řetězci dokonalé sako, které vypadalo dobře jen na ramínku. Na postavě už tak skvěle nepadlo. Můžu s tím něco udělat?

Nechte si oblečení z konfekce upravovat v krejčovství. Můžete pak mít oblečení na míru, za jehož doupravení zaplatíte řádově stokoruny.

Prokop: Lidí, kteří nechtějí žádná opatření, je málo. Roušky jich odmítá pár procent | Video: Martin Veselovský
reklama
reklama
reklama