reklama

Český modní svět: Proč tolik kulhá za světovým?

Česko má spoustu módních návrhářů, ale jen hrstka z nich se dokáže proslavit, a ještě menší počet dokáže zaujmout i v zahraničí. O tom, jak těžké je prosadit se v módním byznyse, a co musí mít návrhář, aby zaujal, jsme si povídali s Katarínou Král, která tvoří spolu s oblíbeným Pavlem Brejchou pod značkou PBL Prague.

Foto: PBL Prague

Česko má spoustu módních návrhářů, ale jen hrstka z nich se dokáže proslavit, a ještě menší počet dokáže zaujmout i v zahraničí. O tom, jak těžké je prosadit se v módním byznyse, a co musí mít návrhář, aby zaujal, jsme si povídali s Katarínou Král, která tvoří spolu s Pavlem Brejchou pod značkou PBL Prague.

"Čechy jsou konzervativní a méně přístupné novým konceptům. Já to ale vnímám spíš jako výzvu," říká Katarína Král, která kromě spolupráce s návrhářem Pavlem Brejchou provozuje ještě dva koncept story s autorskou módou a doplňky v centru Prahy. 

Jaké jsou největší překážky, které brání českým návrhářům v úspěchu?

Umělecké školy produkují kvalitní a talentované lidi, kteří se ale v každodenní realitě přehlídek, nabídek do obchodů či komunikace se zákazníky ztrácejí. V porovnání s jinými zeměmi v Česku stále není dostatečná infrastruktura, na kterou by se módní tvůrci mohli v začátcích spolehnout. 

Není potom divu, že řemeslo dokáže uživit jen malou část z nich a mladá generace tak rychle ztrácí motivaci vyvíjet se a posouvat dál, když nevidí okamžitý efekt. Kromě toho je jen velmi málo obchodů, které podporují mladé tvůrce. O tlaku laciného a "toxického" oblečení z mezinárodních řetězců ani nemluvě, to je kapitola sama pro sebe.

Proč se nové české talenty jen ztěží prosadí ve světě?

Nejčastěji se stává, že nové talenty nemají kapitál, ani manažerské zázemí. Když už navrhnou hodnotnou kolekci, nedokážou ji vlastními silami vyrobit a prodat obchodům. Návrháři jsou tu zvyklí pracovat hodně solitérně a málo v týmech, které se na úspěchu značky do velké míry podílejí. Návrháři také málo mezi sebou sdílejí informace - jakoby se báli konkurence. Chce to trošku otevřít a provětrat místní módní byznys. Vytáhnout ho z galerií a výstavních prostor a přesunout ho do normálního života. Jedině tak se podaří posouvat estetické hranice toho, co nosíme a kupujeme, a zároveň dovolit designérům pokračovat v jejich práci.

V čem je české módní prostředí jiné než třeba francouzské?

V porovnání se všemi evropskými krajinami a metropolemi je tu málo prodejních míst, málo skutečných obchodů, jedna jediná firma, která návrháře podporuje a financuje... Další věc je, že za posledních dvacet let neměli malé textilní dílny a výrobci všeobecně prostor se rozvíjet.

Skoro všichni padli pod tlakem laciných řetězců a asijských továren. Dnes i v této oblasti chybí dostatečná konkurence - výběr látek je tak malý! Limitovaný je i počet firem schopných kvalitně vyrábět. Je ale třeba zmínit i to, že návrhářům často chybí disciplína, pokora a tah na branku.

Co podle vás musí mít začínající návrhář, aby si ho někdo všiml?

Důležité je tvořit, zkoušet nové formy a aktivně hledat možnosti, jak se ukázat. Klíčová je komunikace - je neuvěřitelně jednoduché být vidět v online světě. A pokud to návrhář se svojí profesí myslí úplně vážně, měl by zauvažovat nad manažerem, respektive někým, kdo ho osobnostně doplní a bude se věnovat organizačním věcem tak, aby měl samotný designér čas, prostor a stále novou chuť tvořit.

Pokud byste i vy chtěli poznat a podpořit talentované české návrháře, zajděte se podívat na akci MóDění, která proběhne 7. června v Domě umění města Brna a představí aktuální nadčasovou tvorbu současných mladých oděvních designérů. 

K vidění budou kolekce PBL Prague, Mirky Horké, Daniely Peškové, Petry Ptáčkové, Ely Jediové, či značky LaFormela. Večer začíná v osm hodin a moderovat jej bude Veronika Ruppert. Afterparty s DJs potom proběhne v restauraci Leporelo+.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Oblečení a make-up: Co nejvíce vadí mužům na ženách?

Nový trend: Geometrické vzory. Jak je nosit?

Naše dítě je emo, máme z toho šílet?

reklama
reklama
reklama