reklama
 

Výhody i nevýhody krásy: Je dokonalý vzhled opravdu plus?

Ačkoliv mým oblíbeným citátem je, že krása se skrývá v oku pozorovatele, není to úplně pravda. Psychologické studie potvrzují, že muži i ženy se napříč kulturními rozdíly dokážou shodnout na tom, koho považují za atraktivní.

Foto: Shutterstock

Co dělá ženu fyzicky krásnou? Vysoké lícní kosti, plnější rty, menší brada. Zdravá pleť, lesklé vlasy a celková symetrie - to je plný výčet přitažlivých znaků. Krásné lidi považujeme podvědomě za zdravější, v tom se skrývá celý trik.

Souvisí to s tím, že výše uvedené znaky vyjadřují vyrovnaný poměr chromozomů, kdežto asymetrická tvář prý signalizuje opak. Když se nám někdo fyzicky líbí, shledáváme jeho geny za vhodné, aby se nakombinovaly s těmi našimi. Také proto mají atraktivní osoby většinou hodně ctitelů a ctitelek. Zájemců o namíchání společného genetického koktejlu je zkrátka více.

Výhody ve škole a v práci 

Pokud vás příroda obdařila lichotivým zevnějškem, pravděpodobně vám podvědomě nadržovali učitelé, protože podle výzkumů vědců univezity ze Severní Karolíny si pedagogové mají tendenci myslet, že atraktivnější žáci jsou zároveň i ti chytřejší. Tím mýtus o šprtovi, co je sice chytrý, ale nevzhledný, bere za své.

Pozitivní i negativní diskrimace v práci

Jiný výzkum zase tvrdí, že pokud přijdou na pracovní pohovor dva lidé se stejnou kvalifikací s tím, že jeden z nich vypadá lépe, je o vítězi rozhodnuto. Na druhou stranu prý ženy v roli nadřízených mají problém přijmout podřízenou, co je objektivně krásná. Budou se s ní totiž neustále poměřovat, což nabourává představu o týmu, kde všichni táhnou za jeden provaz. Okolo úspěšných hezkých žen panuje také spousta mýtů. Třeba takové, že když vidíme atraktivní manažerku, snadno sklouzneme k domněnkám, že se na vysněné místo dostala přes poměr s šéfem.

Je být hezká opravdu všechno?

Vypadat skvěle dnes není jen velmi důležité. Občas máme pocit, že bez toho nemáme šanci uspět. Obzvlášť ženám je podsouváno, že když nebudou atraktivní, selhaly v tom nejdůležitějším úkolu, který měly naplnit. Charisma ale působí mnohem víc než krása. Sice po ní podvědomě všichni prahneme a vyhledáváme ji, ale to, čím na nás ostatní působí, je docela komplexní soubor vlastností. Sebevědomý člověk není ten nejkrásnější, ne nadarmo se často potvrzuje, že málokdo je tak zakomplexovaný jako modelky. Když žijeme v harmonii sami se sebou, díváme se do zrcadla a líbí se nám, co vidíme, místo toho, abychom vypočítávali, co všechno potřebujeme změnit, jsme vítězové.

reklama

Komerční tip

reklama