Pandemie srazila jejich prodej na kolena. Teď se rtěnkám díky zájmu Asie opět daří
Prodej make-upu během pandemie poklesl, líčení se stalo vedlejší obětí dlouhých uzávěr. Ve Francii byly za prvních osm měsíců roku prodeje vybrané kosmetiky o 20 procent nižší než za stejné období roku 2019, uvádí NPD Group. Od května se trend začal obracet.
V továrně na luxusní kosmetiku francouzské skupiny L'Oréal se vyrábějí líčidla ve stovkách barev a ani roušky nesmazaly rtěnky z obličejů, píše agentura AFP. V městečku Lassigny na severu Francie se sériově vyrábí růžové rtěnky, které značka Valentino uvede na trh příští rok.
Stejně jako konkurence Hermès i tato značka spotřebitelům nabízí kosmetiku s nádechem luxusu za o něco dostupnější ceny. Jen o kousek dál se vyrábí jiné modely, které poputují do celého světa.
Na jednotlivých trzích jsou tendence velmi odlišné, vysvětluje Emmanuel Guichard, generální ředitel Sdružení výrobců kosmetiky (FEBEA). Zatímco na Západě je stále silnější trend "no make-up", tedy nulového líčení, naopak v Číně popularita líčení tolik neklesla. "Nepanuje tam stejný důraz na minimalismus," vysvětluje šéfredaktor časopisu Journal du Luxe Eric Briones.
Vysoký zájem z Asie kompenzuje evropské ztráty
Francouzský kosmetický průmysl teď táhne zejména export, představuje 60 procent tržeb. Ze závodu v Lassigny míří za hranice Francie dokonce 98 procent produkce, z toho zhruba třetina do Asie.
Právě proto tato továrna fungovala i během pandemie, říká její ředitel Olivier Boudinot. "Téměř jsme se dostali na úroveň produkce v roce 2019," dodává. Kvůli zvyšující se poptávce se navíc továrna brzy vrátí k fungování sedm dní v týdnu. "Čína se vrátila k růstu už od září 2020," říká Boudinot optimisticky.
"Pravděpodobně nás čeká dobrý rok: velmi výrazný růst vývozu kosmetiky do Číny kompenzuje pokles spotřeby jinde ve světě," uvedl Emmanuel Guichard.
Na vznik jedné rtěnky je třeba kombinace dvaceti přísad
Francouzská továrna v Lassigny využila asijské touhy po luxusu a nedávno uvedla do provozu dvě ultramoderní výrobní linky, do nichž investovala několik milionů eur, aby mohla pružně reagovat na specifické poptávky, jako je třeba ta na čínský nový rok.
Z jedné výrobní linky sjede dva až tři tisíce rtěnek za hodinu, někdy i víc. Samotná rtěnka vzniká kombinací dvacítky přísad, které vytvářejí ve vzduchu nasládlou vůni. Suroviny se nejprve smíchají a ohřejí, poté se odlijí na míru do obalu. Vzniká mnoho odstínů a necvičené oko od sebe některé z nich ani nedokáže rozlišit. Valentino v nové kolekci nabídne 50 různých barev.
"Přesně to je potřeba, aby vznikl jeden bestseller," vysvětluje technický ředitel společnosti L'Oréal pro Evropu Alexandre Brellier.
Řasenky se vyrábějí jen o kousek dál a jejich škála není tak široká. V jedné menší samostatné továrně vznikají pudry. V celém areálu se rodí 1700 rozličných druhů kosmetických přípravků. Některé jsou snadné na výrobu, u jiných se technologové "pěkně zapotí", vysvětluje Boudinot. Typickým příkladem byla čtyřhranná rtěnka.
Pro růst je vždy potřeba vynaložit značné úsilí, a tak například L'Oréal vyrobil speciálně pro čínskou obdobu svátku svatého Valentýna rtěnku ve tvaru srdce.