reklama

Stále více žen chce přírodní kosmetiku: Mnoho z nich ale neví, jak ji poznat

Věděli jste, že 59 procent žen starších 35 let říká, že je pro ně důležité vybírat kosmetiku pouze z oblasti tzv. green beauty? Vedle toho pak až 73 procent mileniálek vyhledává pro péči o svou krásu jen čisté a stoprocentně přírodní produkty.

Foto: iStock

Tak hovoří zahraniční průzkumy a Česká republika za Amerikou v tomto ohledu vůbec nezaostává. České ženy se o zdravější a šetrnější péči o sebe sama zajímají čím dál více.

Jako důkaz může sloužit třeba proběhnuvší festival Evolution, který se koná už dvakrát do roka, nebo pop-up obchod s přírodní kosmetikou Green Beauty Market (www.greenbeautymarket.cz), který se letos bude konat 12. 10. v Brně, 19. 10. v Ostravě  9. 11. v Praze.

Definice zelené krásy

Jak už jste jistě mnohokrát četli, pojem přírodní kosmetika je poněkud zavádějící, protože je slovo "přírodní" v různých spojeních producenty využíváno ke klamání zákazníka - přírodní výtažek, inspirováno přírodou apod. Proto se celosvětově uchytil obecný název pro zdravější kosmetiku "green beauty".

Green beauty

Obecně jde kosmetiku zcela bez ropy a ropných derivátů, umělých aromat a barviv, ftalátů, parabenů a průmyslových pěnidel označovaných jako SLS nebo SLES. I zelená krása však má několik různých stupňů a z hlediska etického a férového přístupu sem navíc patří i veganské a cruelty free značky, které mnohdy přírodní vůbec nejsou, ale svými činy deklarují kontrolované netestování na zvířatech a absenci živočišných složek. Pro naše účely veganské a netestované značky vyjmeme a budeme se věnovat jen dalším skupinám.

Eko kosmetika

Nejnižší stupeň zdravé kosmetické značky je eko kosmetika; neobsahuje všechny výše zmíněné složky, ale většinou kvůli efektu a zákaznickému pohodlí není úplně bez dráždivých či jinak problematických látek. Do oblasti eko kosmetiky většinou řadíme profesionální vlasové značky se šetrnějšími systémy barvení či některé značky profesionální pleťové péče.

Andrea Mouaddab Vémolová

Andrea Mouaddab Vémolová

Zakladatelka veletrhu přírodní kosmetiky Green Beauty Market, novinářka

Vedle školení a workshopů, které vede, jak pro firmy, tak pro jednotlivce na téma kosmetického detoxu koupelny, se nyní věnuje především konzultantské činnosti v oblasti českého trhu se skutečnou přírodní kosmetikou. Organizuje festival Green Beauty Market, který má ambice být největším pop-up shopem svého druhu v Evropě a rozšířit své působení i do dalších měst po celé ČR.

100% přírodní kosmetika

Následuje 100% přírodní kosmetika, která má většinou složení bez vody, aby nemusela být konzervována dalšími látkami, a vyznačuje se jednoduchým či jednodruhovým složením. Obvykle jde o oleje, balzámy či práškové produkty. Mnoho nezávislých značek vznikajících po celém světě dnes ve složení používá * s vysvětlením, jakého je ta která složka původu. Takováto označení částečně nahrazují nezávislou certifikaci. Značky tohoto typu s nedráždivými  a šetrnými ingrediencemi zažívají celosvětově obrovský boom, od roku 2015 se dokonce na několika místech na světě koná Indie Beauty Expo zahrnující z velké části právě takové brandy.

Kosmetika s certifikáty

Následuje certifikovaná přírodní a certifikovaná bio kosmetika. Obě skupiny se řídí standardy některého nezávislého certifikátu, v ČR je to např. CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika) a CPK BIO. Sto procent složek musí být přírodního původu a standard navíc reguluje použití jen určitých netoxických konzervantů, obaly a ekologickou výrobu produktu. Nově v roce 2015 uvedla Evropská unie certifikát Cosmos ve variantě Natural a Organic. Tyto dva se od sebe liší pouze množstvím organických ingrediencí ve složení produktu.

Oblíbenými  a důvěryhodnými certifikáty na obalech přírodní a bio kosmetiky jsou také francouzský Ecocert, britský SoilAssociation, italský ICEA nebo německý BDIH. Tradiční přírodní značky jako Weleda, Primavera nebo Dr. Hauschka využívají standardů certifikace NaTrue.

100% bio je top

Nejvyšší stupeň v našem výčtu tvoří produkty se 100% bio složením. Jde stejně jako u 100% přírodních většinou o bezvodé, olejové a pudrové přípravky, které však jsou ze sta procent z ekologického pěstitelství, tedy jde vůbec o to nejčistší z přírody.

Další pojmy, které je dobré znát

Vedle výše popsaných skupin "zelené krásy" se dnes často objevují pojmy jako fresh beauty, clean beauty nebo non-toxic beauty.

  • Nebudeme zabíhat do podrobností, ale v případě označení fresh jde o čerstvě vyrobenou kosmetiku, toto označení používá například rakouská Ringana, která se vyrábí skutečně až po objednání zákazníkem a má čisté přírodní složení.
  • Na pojem clean beauty (čistá kosmetika) si některé značky stěžují, protože stejně jako u nás označení "přírodní" bývá toto sousloví v zahraničí zneužíváno k označení něčeho, co například neobsahuje ftaláty či parabeny, ale je to bohužel plné ropy a jejích derivátů.
  • Označení non-toxic odkazuje ke složení každého jednotlivého produktu a zde jsme u jádra věci.

Jen opravdoví experti se ve složení kosmetických produktů dobře orientují a pro obyčejného člověka vybírajícího v drogerii šampon je to taková vyšší dívčí. Existují totiž i látky, které jsou například hormonálně aktivní a jsou zcela přírodního původu, a dokonce je jejich použití povoleno i certifikačními orgány, ovšem v oblasti non-toxic kosmetiky jsou nežádoucí. Dále je tu nepřeberné množství esenciálních olejů, které mohou být velmi alergenní, kontaktu s kůží byste se například měli dopustit maximálně u levandule a tea tree.

Pokud tedy jste výrazně citliví nebo vybíráte kosmetiku pro dítě, určitě se obloukem vyhýbejte jakékoliv parfemaci, včetně té přírodní, kupujte přípravky s co nejjednodušším složením, klidně jednodruhové (oleje), a dejte pozor hlavně na dráždivá pěnidla - nejlepší ve složení jsou v tomto případě cukerné tenzidy, tzv. glucosidy.

Článek vznikl v úzké spolupráci s Andreou Mouaddab Vémolovou, zakladatelkou veletrhu Green Beauty Market.

Naučte se vyrábět si vlastní kosmetiku s Liškami všemi mastmi mazanými: 

Liška Mazaná učí vyrábět si vlastní kosmetiku. Na jelení lůj stačí pět ingrediencí
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama