Jak správně reklamovat zboží?
Po Vánocích se často stává, že dárek, který jsme dostali musíme reklamovat
Pokud se stane, že dárek, který jsme našli pod vánočním stromečkem je třeba reklamovat, prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv prodejně.
Je třeba se trochu vyznat v zákoně, který chrání spotřebitele. Musíme si uvědomit, že jednáme s prodávajícím - ne s výrobcem nebo dodavatelem. Zboží má svou záruční lhůtu, do kdy je možné ho vrátit. Pokud nejde o potravinářské výrobky, krmiva nebo zvířata, je možné zakoupenou věc reklamovat do dvou let.
Prodávající má možnost o reklamaci rozhodnout hned, nebo pokud jde o složitější případ, nechat vadu odborně posoudit. Odborným posouzením se rozumí například zaslání zboží výrobci, zkušebně a jiným příslušným zařízením. Celá reklamace včetně odstranění vad musí být vyřízená nejpojzději do třiceti dnů ode dne podání reklamace.
Pokud jde o odstranitelnou vadu, může kupující požadovat bezplatné odstranění vady a to do třiceti dnů. V případě neodstranitelné vady, má zákazník právo odstoupit od smlouvy nebo žádat výměnu zboží. Způsob opravy je pouze na prodávajícím. Kupující může žádat přiměřenou slevu. Pokud nebudeme souhlasit s variantou, kterou nabízí prodávající, musíme se domáhat odstranění vady odpovídajícím způsobem, a to i žalobou u soudu.
V případě, že zboží nejde opravit, požadujme výměnu za věc stejné značky, typu a provedení. Druhou možností je odstoupení od smlouvy. Stejně tak má právo kupující toto udělat v případě opakující se vady. Jde o stejnou opravu, která je reklamovaná už po třetí. Dalším předpokladem je také to, že vada brání v užívání dané věci.
Kam je možné se obrátit, pokud si nevíme s vrácením zboží rady?
Pomoc s reklamací můžeme žádat od spotřebitelské poradny. Poradí, jak s konkrétní reklamací naložit, nebo na koho se obrátit. Jednou z nich je Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
- Česká zemědělská a potravinářská inspekce
- Akreditované zkušebny a soudní znalci: Odborný posudek pomůže ve sporu o kvalitu zboží a následné reklamaci.
Dejte si pozor na argumenty, kterými se snaží obchodníci z reklamace odstoupit. Žádný zákon neuvádí povinnost zákazníka, aby vracel zboží v původním balení. Dále má prodejna povinnost mít v obchodě po celou provozní dobu pracovníka, který je pověřený vyřizovat reklamace. Poslední rada. Záruka se vztahuje i na zboží ve slevě. Jediné, kdy ji nemůžeme uplatnit je u zboží, které se rychle kazí a zboží, které je již použité.