reklama

Jak správně reklamovat zboží?

Po Vánocích se často stává, že dárek, který jsme dostali musíme reklamovat

Foto: Reuters

Pokud se stane, že dárek, který jsme našli pod vánočním stromečkem je třeba reklamovat, prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv prodejně.

Je třeba se trochu vyznat v zákoně, který chrání spotřebitele. Musíme si uvědomit, že jednáme s prodávajícím - ne s výrobcem nebo dodavatelem. Zboží má svou záruční lhůtu, do kdy je možné ho vrátit. Pokud nejde o potravinářské výrobky, krmiva nebo zvířata, je možné zakoupenou věc reklamovat do dvou let.

Prodávající má možnost o reklamaci rozhodnout hned, nebo pokud jde o složitější případ, nechat vadu odborně posoudit. Odborným posouzením se rozumí například zaslání zboží výrobci, zkušebně a jiným příslušným zařízením. Celá reklamace včetně odstranění vad musí být vyřízená nejpojzději do třiceti dnů ode dne podání reklamace.

Pokud jde o odstranitelnou vadu, může kupující požadovat bezplatné odstranění vady a to do třiceti dnů. V případě neodstranitelné vady, má zákazník právo odstoupit od smlouvy nebo žádat výměnu zboží. Způsob opravy je pouze na prodávajícím. Kupující může žádat přiměřenou slevu. Pokud nebudeme souhlasit s variantou, kterou nabízí prodávající, musíme se domáhat odstranění vady odpovídajícím způsobem, a to i žalobou u soudu.

V případě, že zboží nejde opravit, požadujme výměnu za věc stejné značky, typu a provedení. Druhou možností je odstoupení od smlouvy. Stejně tak má právo kupující toto udělat v případě opakující se vady. Jde o stejnou opravu, která je reklamovaná už po třetí. Dalším předpokladem je také to, že vada brání v užívání dané věci.

Kam je možné se obrátit, pokud si nevíme s vrácením zboží rady?

Pomoc s reklamací můžeme žádat od spotřebitelské poradny. Poradí, jak s konkrétní reklamací naložit, nebo na koho se obrátit. Jednou z nich je Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

 - Česká obchodní inspekce

- Česká zemědělská a potravinářská inspekce

- Akreditované zkušebny a soudní znalci: Odborný posudek pomůže ve sporu o kvalitu zboží a následné reklamaci.

Dejte si pozor na argumenty, kterými se snaží obchodníci z reklamace odstoupit. Žádný zákon neuvádí povinnost zákazníka, aby vracel zboží v původním balení. Dále má prodejna povinnost mít v obchodě po celou provozní dobu pracovníka, který je pověřený vyřizovat reklamace. Poslední rada. Záruka se vztahuje i na zboží ve slevě. Jediné, kdy ji nemůžeme uplatnit je u zboží, které se rychle kazí a zboží, které je již použité.

 

 

 

reklama
reklama
reklama