reklama

Chcete lepší kariéru? Pak si dejte pozor na to, co říkáte

Lámete si hlavu nad tím, proč vás kolegové nezvou na oběd a toho povýšení se v tomhle desetiletí asi taky nedočkáte? Nemusíte nikomu škodit ani chodit pravidelně pozdě na poradu. Za špatnou pracovní reputací většinou stojí to, co říkáme.

Foto: iStock

Většinou si tyhle negativní fráze ani neuvědomujeme, ale automaticky z nás dělají někoho pesimistického, neochotného, kdo neumí fungovat v týmu. Nejhorší na tom je, že tyto věty říkáme mimoděk a nepřipadá nám na nich vůbec nic špatného.

Kolegu potížistu máme v kolektivu všichni, ale je dost náročné vnímat tak sebe sama. Většinou si totiž myslíme, že jsme v právu a okolí (nebo osud) k nám není fér. A v tom tkví celý problém: uvažujeme jako malé díte, kterému rodiče nekoupili vysněnou hračku. Zapomínáme ale, že ostatní nám vůbec nic nedluží, a co si nezařídíme, to nemáme. Co tedy dělat v případě, že se nám něco nelíbí? Být konstruktivní, věcní, opírat se o fakta. Můžete říct něco jako: "Všimla jsem si, že jste Anně svěřili projekt, který jsem chtěla vést sama. Moc by mi pomohlo, kdybych věděla, proč jste se tak rozhodli, abych věděla, co potřebuji získat, když chci zastávat takovou pozici."

Tohle jsme vždycky dělali takhle

Věta, která je zabijákem veškeré inovace. Jediné, na co se můžeme spolehnout, je, že život je neustálá změna. To, co fungovalo včera, dnes vůbec nemusí platit. Zaměstnanci, kteří se odmítají přizpůsobit něčemu novému, mohou být vnímáni jako potížisti nebo lenoši.

Sami se shazujete

Příliš se omlouváte, nebo než něco řeknete, uvedete to spojením "možná řeknu úplnou hloupost". Tím se bohužel prezentujete jako nedůvěryhodná osoba, která pochybuje o sobě samé. Být svým nejzavilejším odpůrcem skutečně není třeba, svět je někdy drsné místo sám o sobě.

Tohle nemám v popisu práce

Ten, kdo to říká, dává velmi jasně najevo, že se bude zabývat pouze tím nejnutnějším. Odmítnout zadaný úkol, který nespadá do vašich kompetencí, se dá udělat i diplomatičtějším způsobem. Třeba tak, že vysvětlíte, co ke splnění úkolu potřebujete. V případě, že vám něco k vykonání požadavku chybí, sdělte to tomu, kdo ho zadává. Chce po vás nadřízený přesčasy a větší objem práce? Přesně definujte objem toho, co máte udělat, a navrhněte diskusi, jak se tato změna odrazí na výplatní pásce. Asertivita není ignorance nebo drzost.

Nechcete nést zodpovědnost

Větu "já za to nemůžu" nechce slyšet žádný šéf. Pokud za výsledek nenesete zodpovědnost, vysvětlete svou roli v projektu. Snažte se co nejobjektivněji popsat situaci, nedělejte závěry.

"Tuhle práci nesnáším"

Abyste se v životě cítili dobře, musíte být spokojení. To znamená, že buď akceptujete své zaměstnání se vším, co to obnáší, nebo jdete hledat štěstí jinam. Nic mezitím není a házet špínu na své současné místo se vám nikdy nevyplatí. Klevetěním a nespokojeností si jen vybudujete špatnou reputaci.

reklama
reklama
reklama