12 chyb, kvůli kterým nevyděláváte více peněz: Zasloužíte si víc
Říká se, že peněz nebo zdraví nikdy není nikdy dost. Jak jste spokojeni se svým platovým ohodnocením? Pokud si přejete, aby bylo vyšší, zamyslete se nad svou sebeprezentací i některými rozhodnutími.
Ti, kdo vydělávají závratné částky, jsou nejen zdatní ve svém oboru, ale především vynikající stratégové a komunikátoři. Vyniknout oproti konkurenci vyžaduje mít promyšlený plán a vědět, kým jsem a za co mě mají ostatní ocenit.
V případě, že se cítíte nedocenění, nezůstávejte zbytečně u pocitu křivdy, ten vám ostatně nic dobrého nepřinese. Zamyslete se, zda neděláte následující chyby:
1. Shazujete se
Tuto chybu dělají zpravidla ženy. Pochybují o sobě, neví, zda na nějaký projekt nebo kariérní příčku mají. Když vidí inzerát na zajímavé místo, často se nepřihlásí, protože nesplňují všechny požadavky. Hodně mužů se ale přihlásí, i když jich splňuje třeba jen polovinu.
2. Pracujete zadarmo
I studenti vysokých škol potřebují z něčeho žít. Neplacené stáže se sice tváří jako ideální způsob, jak získat zkušenost, ale ve skutečnosti to není úplně fér přístup od zaměstnavatele. Pečlivě si vyhodnoťte, co vám zkušenost práce zdarma v dané firmě přinese. V případě, že chcete pracovat gratis na charitativním projektu, nebo se jedná o natolik smysluplné místo, že ho chcete vzít, pak na to přistoupit můžete. Vězte ale, že každá práce si zaslouží odměnu.
3. Bojíte se říct o povýšení
Máte strach jít za šéfem a požádat ho o vyšší příčku. Ale v případě, že vám přidali na povinnostech, ale plat zůstal stejný, je takový rozhovor vaší povinností. Nikdo vám sám nenabídne, že dostanete lepší plat. Podle výzkumů je nejlepším dnem pro takový dialog v pátek v první polovině pracovního dne. Samozřejmě ale záleží na konkrétních návycích vašeho šéfa.
4. Nechápete, že čas jsou peníze
Schůzky a porady kvůli každé maličkosti, když si můžeme zavolat nebo napsat e-mail, nedávají smysl. Čas, který ušetříte cestováním a povídáním na poradě, která by se dala vyřešit během 10 minut na telefonu, vám nikdo neplatí. Snažte se scházet se opravdu v případě, že je to nezbytně nutné, a mítink udržujte na 45minutové délce. Pak pozornost všech zúčastněných jen klesá.
5. Trávíte v práci víc času, než je doopravdy potřeba
Může za tím vězet víc problémů: neumíte si plánovat své úkoly, myslíte si, že díky tomu stoupnete u kolegů a vedení, nebo máte pocit, že jste nenahraditelní. Sedět déle v práci ale neznamená být efektivní, ba přímo naopak.
6. Nemáte vlastní projekt
Cesta po kariérním žebříčku nemusí být přímočará a naše zaměstnání není jediná věc, ve které bychom se měli rozvíjet. Co zkusit kurz, který nemá s naším vzděláním a specializací nic společného? Rozvíjet něco, co nás zajímá, je vždy obohacující a nová dovednost může vylepšit osobní rozpočet.
7. Nepoložili jste si nejzásadnější otázku
Zeptejte se sami sebe, zda byste svou práci dělali i v případě, že byste na účtě měli dost peněz. Proč je vaše odpověď tak důležitá? Protože coby lidé potřebujeme ve svém konání vidět smysl, který přesahuje pouze představu finančního ohodnocení. V případě, když milujeme to, co děláme, máme nadšení, nápady, jsme ochotni překonávat překážky.
8. Peníze jsou pro vás jedinou motivací
Samozřejmě, že finance jsou velmi důležité. Ale nejsou cílem, nýbrž nástrojem. Firma, ve které pracujete, by vás měla upřímně zajímat. Co jí chcete přinést? Můžete se tu nějak dál rozvíjet? Jaké benefity vám to přinese?
9. Bojíte se změny
Jediná jistota, jakou v životě máme, je změna. Svět je neustále v pohybu a zůstat na jednom místě, znamená stagnovat. Což je něco, co si nemůžete dovolit. Počítejte proto vždy s plánem B, pokud plán A nevyjde.
10. Práce je pro vás řešením osobních problémů
Někdy se dlouhými hodinami v zaměstnání snažíme vyřešit nefunkční vztahy. I když krátkodobě můžeme být produktivnější, šťastní lidé prý vydělávají lépe než jejich smutní kolegové. Aby se vám dobře pracovalo, potřebujete pořádek. Nejen u svého pracovního místa, ale hlavně ve svém životě. Ve vztazích, v sobě.
11. Nestaráte se o sebe
Upravení lidé se zdravou životosprávou vydělávají v průměru lépe. Vědci tvrdí, že je to kvůli tomu, že mají rozvinutější sociální návyky, vyšší emocionální inteligenci a jsou sebevědomější.
12. Děláte jen to, co se od vás očekává
Ti nejúspěšnější z nás jsou o krok napřed. Nevykonávají jen úkoly, ale přichází s návrhy, které mají za cíl zlepšit situaci ve firmě, kde pracují. Je to také proto, že nejsilnější emoce pociťujeme u situací, které jsou nečekané. Což v případě kariéry je potřeba udržet u pozitivních překvapení.