reklama

S tímto si proboha jako kluk nehraj. Lego bojuje proti takovým genderovým stereotypům

Dánská společnost Lego si nechala vypracovat výzkum, podle kterého ve společnosti stále převládají genderové stereotypy. Rodiče kupují synům stavebnice a hračky "pro kluky", protože se obávají, že by se jim ostatní děti jinak smály. Podle odborníků je ale důležitá i hra s panenkou, rozvíjí výchovné a pečující dovednosti.

Ve studii 71 procent chlapců uvedlo, že mají obavy z toho, že by si z nich ostatní dělali legraci, pokud by si hráli s "holčičími hračkami".
Ve studii 71 procent chlapců uvedlo, že mají obavy z toho, že by si z nich ostatní dělali legraci, pokud by si hráli s "holčičími hračkami". | Foto: Shutterstock

Dánská společnost Lego oznámila, že bude pracovat na tom, aby odstranila genderové stereotypy. Rozhodla se tak poté, co v první polovině října zveřejnila výzkum, z něhož vyšlo najevo, že chlapci se stále zdráhají si hrát s "holčičími" hračkami. Studie se účastnilo sedm zemí včetně České republiky. 

Zatímco se dívky stávají sebevědomějšími a mají zájem zkoušet různé aktivity, to samé neplatí pro chlapce, tvrdí nová studie, které se zúčastnilo téměř sedm tisíc rodičů a dětí ve věku od 6 do 14 let z Číny, České republiky, Japonska, Polska, Ruska, Velké Británie a Spojených států. 

"Je tady asymetrie. Povzbuzujeme holčičky, aby si hrály s hračkami kluků, naopak to ale neděláme," podotkla profesorka Gina Ripponová, neurobioložka a autorka knihy The Gendered Brain pro britský deník The Guardian. 

Kluk, který si hraje s panenkou, je divný

Ve studii 71 procent dotazovaných chlapců uvedlo, že mají obavy z toho, že by si z nich ostatní dělali legraci, pokud by si hráli s "holčičími hračkami". A tento strach sdílí i jejich rodiče. "Ti se obávají, že se budou ostatní vysmívat spíše jejich synům než dcerám, když si budou hrát s hračkami spojovanými s opačným genderem," vysvětluje Madeline Di Nonnová, generální ředitelka Geena Davis Institute on Gender in Media, který výzkum pro společnost Lego vytvořil. 

"Souvisí to s tím, že chování asociované s muži je ve společnosti uznávanější. Dokud si neuvědomíme, že jsou ženské aktivity stejně hodnotné a důležité, rodiče a děti nezvyklou hru nepřijmou," zdůrazňuje Di Nonnová za instituci, kterou založila oscarová herečka Geena Davisová v roce 2004 za účelem boje s negativními genderovými předsudky. 

Holky tančí a kluci hrají fotbal

Výsledky zmíněné studie ukazují, že rodiče stále povzbuzují syny k tomu, aby se věnovali sportu nebo technologicky a vědecky zaměřeným aktivitám, zatímco dívky vedou k tanci a aktivitám spojeným s oblékáním (a to pětkrát více než chlapce) či vařením a pečením (třikrát více). 

"Toto je problém od doby, kdy se hračky začaly nabízet jako způsob, jak si natrénovat budoucí dovednosti. Pokud si dívky nehrají s Legem či jinými konstrukčními hračkami, má se za to, že nerozvíjí prostorové dovednosti. Nikdo se ale nepozastaví nad tím, že kdyby si chlapci hráli s panenkami, získali by výchovné a pečující schopnosti," poukazuje Ripponová. S tím souvisí také to, že i když nejsou na dívky kladeny takové nároky, co se týká výběru hraček, podle studie je jejich "rozhled" směrován genderovými stereotypy s postupem věku.

"Usilovně pracujeme na tom, aby Lego bylo rovným dílem určené pro dívky i chlapce," říká Julia Goldinová, šéfka produktu a marketingu v dánské Lego Group. Společnost například přestala označovat stavebnice štítky "pro dívky" a "pro chlapce" a na webových stránkách neprezentuje své produkty podle genderu. Požadované zboží vyhledáte na základě tématu, věku, kategorie, ceny nebo podle oblasti zájmu. 

Mohlo by vás zajímat: Genderově neutrální Barbie je v pořádku, rodiče už nechtějí modré a růžové hračky, říká Sloboda (2019)

Barbie je příliš úzkoprofilová, svět směřuje k tomu, že by tu měla být větší variabilita a diverzita. Svět se mění, stejně tak i mužské a ženské role | Video: DVTV
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama