Jak dítě naučit, že s cizími lidmi se nemluví?
"Okamžik, kdy začít děti učit obecně platné návyky bezpečného chování, je opět závislý na stupni jeho rozumového vývoje. Nicméně v průběhu intenzivnější péče o dítě se mnohdy stane situace, které můžeme využít. Někdo cizí nás venku osloví, někdo na někoho křičí, poblíž se motá opilec a to jsou momenty, kdy začít vysvětlovat. Základem je vysvětlit dítěti, kdo je vlastně cizí člověk. Z pohledu bezpečí je cizím člověkem každý, koho rodiče dětem osobně nepředstavili s tím, že to je 'kamarád, teta, strejda, Pavel, Monča'. Tedy všichni včetně vašich sousedů, se kterými se nestýkáte. Je potřeba si uvědomit, že o tom, koho bude dítě považovat za 'dospěláka kamaráda' nemůže rozhodovat dítě, ale vždy rodič. Pokud dítě správně pochopí, kdo je cizí člověk, pak nebude mít problém s využitím třech základních zásad chování při kontaktu s cizím člověkem (s cizími lidmi nemluvíme, nic si od nich nebereme a nikam s nimi nechodíme)," říká kapitán Penc.