reklama
 

Cholesterol tvoří skupinu lipidů, do které se mimo něj řadí také oleje a tuky. Je podstatný pro tvorbu žluče, podílí se na vytváření hormonů (testosteronu, progesteronu, estrogenu), spolupodílí se na tvorbě vitamínu D. Je velice důležitý při stavbě buněčných membrán, při správném zajištění tvorby buněk v mozku, hormonů a nervů. Má vliv na zdraví celého organismu člověka a pomáhá zpracovat tuky. Tvoří velice důležitou stavební jednotku nervů. Příjmem některých potravin se do těla člověka dostane cholesterol, ovšem velká část této látky je lokalizována v játrech, kde se tvoří přibližně 1 gram cholesterolu za den, a příjem ze stravy dosahuje 300 mg denně. Dospělý člověk má ve svém těle přibližně 35 g cholesterolu.
Průměrná koncentrace cholesterolu v krvi se v Evropě pohybuje mezi 4,5 – 6,2 mmol/l u mužů a u žen dosahuje 4,6 – 6,1 mmol/l. Doporučená hladina dosahuje hodnot pod 5,16 mmol/l, u osob s kardiovaskulárními potížemi by měla být pod 4,5 mmol/l. Za hraniční hodnoty je považováno množství 5,16 – 6,18 mmol/l cholesterolu v krvi a vysoká hranice přesahuje hodnoty 6,18 mmol/l.

Hladinu dobrého a špatného cholesterolu ovlivní také pohybové aktivity

Druhy cholesterolu jsou často rozpoznávány jako dobrý (HDL) a špatný (LDL). Odborněji řečeno cholesterol na sebe váže proteiny, resp. apolipoproteiny, a vytváří lipoproteiny. Tímto formuje tři typy cholesterolu v závislosti na hustotě lipoproteinů. Tím prvním je lipoprotein s vysokou hustotou HDL (high density lipoprotein), lipoprotein s nízkou hustotou LDL (low density lipoprotein) a velmi nízkodenzitní lipoprotein VLDL (very low density lipoprotein). Vysoká hladina HDL vrací přebytek tuku zpět do jater a zabraňuje usazování v tepnách. LDL se usazuje na stěnách arterií, dochází ke snížení jejich průměru, a zvyšuje se sklon ke srážení krve. Tímto se může vytvořit trombus, sražená část krve, která zúženou arterii zablokuje (známé jako trombóza) a dochází k infarktu. Toto onemocnění způsobí hladina LDL nad 3 mmol/l.

Pro měření cholesterolu je podstatný poměr hladiny HDL/LDL. V případě, že je vysoký, značí vysoké množství HDL cholesterolu v krvi, pokles rizikovosti vzniku infarktu a aterosklerózy. HDL je možné zvyšovat zdravým životním stylem, zdravou a pestrou stravou, pravidelnou fyzickou aktivitou a správnou tělesnou hmotností. Snižuje se obezitou, tělesnou neaktivitou či kouřením.

Potrava pomáhá snížit LDL v krvi

Strava bohatá na nasycené tuky zvyšuje LDL a mezi takovéto potraviny se řadí máslo, sádlo, masné výrobky, sušenky, smetana, sýry, kokosový a palmový olej. V ojedinělých případech jej může mírně zvedat vysoká konzumace vajec, jater a ledvinek. Nenasycené tuky v potravinách LDL snižují a patří mezi ně sójový, řepkový a olivový olej, tučné ryby, avokádo a ořechy. Problémové jsou trans mastné kyseliny, které zvyšují hladinu LDL cholesterolu a jsou obsaženy zejména v oplatkách. Vysoká konzumace zapříčiňuje vznik kardiovaskulárních onemocnění. Nadbytečná konzumace těchto kyselin zvyšuje hladinu triglyceridů v krvi a podněcuje vznik koronárního onemocnění srdce. Odborníci varují, že toto onemocnění se může dostavit po dlouhodobějším příjmu těchto kyselin v množství 5-10 g denně. Snížení LDL se doporučuje zejména změnou stravy ze smažené na vařenou, zvýšenou konzumací zeleniny a vlákniny.
Problémy s vyšší hladinou cholesterolu v krvi trpí přibližně tři čtvrtiny populace v České republice, a proto by lidé měli dodržovat zdravý životní styl, sportovat a dbát na příjem potravy.

Související články

reklama
reklama
reklama