Zmatek a klientelismus na ředitelství dálnic
Kontroloři mají ostré výtky
I kdyby ministři Řebíčkův měsíční odklad tolerovali, ministra dopravy ve středu nečeká příjemná debata. Na programu zůstala zpráva NKÚ, která popisuje hospodaření Ředitelství silnic a dálnic.
Jde o příspěvkovou organizaci ministerstva dopravy, která investuje do dálnic. Podle kontrolorů nedokáže dobře spravovat ani řádově nižší částky, které má na vlastní provoz.
NKÚ například kontrolovalo čtyři výběrová řízení při investicích do nových budov. Ve třech případech obešlo Ředitelství silnic a dálnic zákon o veřejných zakázkách. Například opravu budovy ředitelství za 27 milionů firma rozdělila na 21 menších zakázek. Žádná z nich nepřekročila dva miliony, kdy už je nutné vypisovat veřejnou soutěž. Jeden z dodavatelů přitom získal šest zakázek za téměř osm milionů.
Takový postup zákon o veřejných zakázkách přímo zakazuje.
Předseda NKÚ Dohnal potvrzuje, že jde o modelový příklad: "O něčem to svědčí. Přitom jde o organizaci, která by měla ovládat zákon o veřejných zakázkách dokonale, protože s ním denně pracuje. Podobně můžete vidět situaci u pronájmů reklamních ploch nebo pozemků odpočívek u dálnic. Nejde o jednotlivé pochybení, celá situace signalizuje buď neuvěřitelný zmatek, nebo klientelismus. Pravděpodobné je obojí," zdůraznil Dohnal.