reklama
 

Jakou roli hrají v našem těle bakterie a proč byste měli jíst probiotika

Bakterie jsou všude okolo nás, většina z nich ještě není ani prozkoumaná, netušíme, k čemu slouží, nebo jak na nás působí. Přečtěte si, co o nich zatím víme a jak to souvisí s probiotiky.

Foto: iStock

Každý den spolykáme něco okolo miliardy bakterií. Nejvíce si lebedí na syrové stravě, občas se ale svezou i s vařenou. Taky je do sebe dostaneme tehdy, když si koušeme nehty, nebo políbíme partnera.

Některé bakterie se takto probojují až do našeho tlustého střeva. Pokud na vás už teď jde děs, tak buďte v klidu, většina je naprosto neškodná a dokonce i naopak - prospěšná. Pravdou ale je, že většina těchto bakterií ještě není prozkoumaných a netušíme, jak na nás působí.

Zdravé bakterie jsou součástí našeho života, obklopují nás dnes a denně a bez nich bychom nepřežili. Naši předci si to sice nemohli přečíst ve vědeckých studiích, ale intuitivně moc dobře věděli, co dělají, když potravu začali pomocí bakterií fermentovat. Tak vzniklo kysané zelí, kimči, lassi a mnoho dalšího. Fermentace je jeden z nejstarších a nejzdravějších způsobů uchovávání potravin.

Je taky třeba podotknout, že dříve se ke každému fermentačnímu procesu používaly jiné bakterie. Něco jiného používali v Německu na kysané zelí a v Asii na kimči. Dnes je ale proces fermentace standardizovaný a bakterie už nejsou tak rozmanité.

Co jsou to probiotika

Těm bakteriím, které prozkoumány už byly a které jsou pro náš prospěšné, říkáme probiotika. Ty nejznámější patří do skupiny, které se nazývají laktobacily a bifidobakterie. Nacházejí se například v jogurtu, kefíru, kysaném zelí a jiné fermentované zelenině. Zajišťují správnou funkci střev a tím posilují a chrání naši imunitu.

Krom toho probiotika zabraňují množení škodlivých bakterií, pomáhají rozkládat potravu, zlepšují vstřebávání živin a působí jako prevence před onemocněními, jako jsou záněty střeva, různé kožní problémy, nebo před rakovinou tlustého střeva.

Probiotika můžete kromě přírodní formy také zakoupit v pilulkách, tam máte jistotu, o které bakterie se jedná a taky je větší pravděpodobnost, že bezpečně dorazí do tlustého střeva, kde je potřebujeme, a že se nezničí žaludečními šťávami a trávicím procesem.

Kdy přejít na tabletky

Probiotika v tabletkách je důležité zařadit zejména po léčbě antibiotiky. Ty totiž neničí jen škodlivé bakterie v těle, ale i ty prospěšné. Proto po nich potřebujeme střevní mikroflóru zase obnovit.

Nejen antibiotika ale ničí prospěšné bakterie ve střevech, stejně tak jim neprospívá špatná strava, stres, alkohol a i řada jiných léků. Probiotika je vhodné vyhledat taky při průjmech, zácpě, nadýmání a jiných obtížích s trávicím traktem.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama