reklama
 

Pravda o pití v létě: Počítá se nejen voda, ale i polévka. Pozor na kávu a alkohol

Na pití tekutin často zapomínáme, což nám možná může projít v zimních měsících, ale ne v létě, kdy hrozí riziko dehydratace. Přečtěte si, jaké zásady pitného režimu je v létě třeba dodržovat, a předejděte tak nechtěným zdravotním komplikacím.

Foto: iStock

Pitný režim se nevyplatí zanedbávat. Mezi první příznaky nedostatku tekutin v těle patří například nepříjemná bolest hlavy, únava nebo moč, která je tmavší než obvykle. Může to ale skončit i dehydratací a celkovým selháním organismu. Každý dospělý člověk by měl denně vypít alespoň 2,5 litru vody.

Jakými pravidly se v létě řídit?

1) Vodu potřebujete, i když necítíte žízeň

Na dostatečný přísun tekutin by měli lidé dbát obzvlášť v létě, kdy teploty často šplhají až k tropickým hodnotám. Platí to zejména pro seniory, kteří mnohdy na dodržování pitného režimu zapomínají. "Se zvyšujícím se věkem ztrácíme pocit žízně, protože klesá produkce antidiuretického hormonu v mozku. Starší lidé by proto měli mít pití jako svůj denní úkol. Tělo je totiž samo na nedostatek tekutin neupozorní," vysvětluje doktor Michal Bábíček ze Sdružení praktických lékařů.

2) Důležité je pít přes den, ne jen ráno a večer

Kvůli hektickému způsobu života lidé často zapomínají přes den nejen jíst, ale také pít. Vše se pak snaží dohnat ráno před odchodem do práce nebo večer, když se vrátí ze zaměstnání domů. Otto Herber ze Společnosti všeobecného lékařství ale upozorňuje, že tělo se takto obelstít nedá. Příjem tekutin si musíme rozložit do celého dne. Jestliže vypijeme velké množství tekutin naráz, tělo je rychleji vyloučí. Správné je pít v průběhu dne kontinuálně.

3) Pozor na sladké limonády a energetické nápoje

Zdraví lidé s bezproblémovou funkcí ledvin, srdce a jater se podle lékařů takzvaného "přepití" bát nemusí. Tělo si s tekutinami zvládne poradit, zvlášť pokud se jedná o vodu nebo neslazený čaj. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy pravidelně vypijete několik litrů sladkých limonád nebo minerálních vod. Přebytek cukru či minerálů organismus zbytečně zatíží. Pozor si dejte v případě energetických nápojů na bázi kofeinu. Nikdy byste neměli překročit doporučené denní množství, které výrobce uvádí.

4) Vsaďte na polévky

Pro náš organismus je ideální tekutinou obyčejná voda nebo neslazený čaj. Do pitného režimu se ale počítají také limonády nebo třeba polévka. Jestliže máte problém doporučeného množství tekutin dosáhnout, zařaďte do svého jídelníčku pravidelně lehkou, vodnatou polévku, například zeleninový vývar. Vhodné je tekutiny střídat. Voda, minerálky, čaje a polévky jsou ideální. Opatrní buďte se sladkými limonádami. Lékaři je doporučují pít spíš pro zpestření a opravdu jen občas.

5) Dohlédněte na pitný režim dětí

Na pití by se nemělo zapomínat ani u dětí. Nejmenší ale na dodržování pitného režimu většinou sami nemyslí. Pozorní by proto měli být především jejich rodiče. "Je třeba si uvědomit, že u dětí může rychleji docházet k dehydrataci. Musím ale říct, že se v praxi setkávám s maminkami, které na pitný režim svých potomků dbají opravdu pečlivě. Důležité je mít lahev s vodou vždy při ruce. Nepřekvapí nás tak třeba ani dlouhé kolony na dálnici," vysvětluje doktor Bábíček.  

6) Alkohol a káva se mezi tekutiny nepočítají

V horkých letních dnech lidé rádi uhasí žízeň vychlazeným pivem nebo sklenkou bílého vína. Mezi oblíbené letní osvěžení patří také vinný střik nebo ovocné radlery. Alkohol, byť zředěný vodou, se ale do pitného režimu v žádném případě počítat nedá. Naopak i jedna sklenička vína může na přímém slunci vyvolat opilost a naše tělo, podobně jako například káva, odvodňuje.



Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama