reklama
 

Superpotraviny pro letošní rok vás (mile?) překvapí

Superpotraviny pro rok 2016 vám vyrazí dech. Snědli byste je?

Foto: Thinkstock

Superpotraviny, už samotný název vám napovídá, že půjde o potraviny, které jsou pro nás výjimečné a důležité. Každým rokem jde o jiné "pochoutky", záleží na tom, v čem který odborník zrovna objeví blahodárné účinky. Co "super" bychom měli jíst v roce 2016?

Označení "superpotravina" je částečně marketingový tah, abychom už na dálku poznali, že jde o produkt, který je skutečně bohatý na vitaminy, minerály, má antioxidační účinky a podporuje imunitní systém.

Ve většině případů se jedná o celou řadu exotických potravin, jako jsou chia semínka, goji nebo kokosové ořechy. Světe div se, ale podle specialistů z MuscleFood.com se pro tento rok superpotravina stala i jedna typická zabijačková dobrota. Pro tělo je prý velmi prospěšné i obyčejné krvavé jelítko. Co je na něm tak "super"?

Problém se superpotravinami?

"Největší problém se širším použitím superpotravin vidím nejenom v ceně, ale také v častých negativních vyjádřeních odborníků, včetně lékařů. Dokonce je to tak, že navzdory průkazným studiím nakonec státní orgány prohlásí, že sice existují 'nějaké zajímavé' studie, ale přesto stále chybí definitivní důkazy. Dokonce to může dojít tak daleko, že tyto orgány pro laika zcela nepochopitelně zakážou dovoz a prodej některých 'funkčních potravin', jejichž základem jsou některé byliny či houby. Musím tedy znovu připomenout, že i v tomto případě jde o důsledek vlivu farmaceutických koncernů," vysvětluje RNDr. Petr Fořt CSc. pro web svet-zdravi.cz.

Doporučujeme: 15 superpotravin pro posílení imunity. Tady jsou!

Obchody vždy netrpělivě čekají, až se objeví studie a výběr potravin, které mají blahodárné účinky na náš organismus. Pro letošní rok nachystají do regálů větší množství mořských řas, avokádového oleje, černých fazolí a v oddělení s uzeninami nebude chybět dostatek krvavých jelítek.

Jelítko patří na seznam

Doteď byly na seznamu spíše rostlinné produkty. Nyní k nim přibyl mastný a tučný výrobek. Přesto odborníci tvrdí, že jeho přednosti předčí i ty negativní vlastnosti. Důvodem je obsah vepřové krve a fakt, že výrobek neobsahuje žádné sacharidy a lepek. Společně s jelítkem do těla vpravujeme dostatek bílkovin, železa, vápníku a zinku. Skvělá zpráva, když nastává období zabijaček, že?  I když jej odborníci doporučují, hned další větou varují, že nic se nemá přehánět. Strava by měla být pestrá. Každopádně ve Velké Británii o jeho přednostech už dávno ví. Můžete se s ním občas setkat při typické anglické snídani.

Další tři pomocníci

Hned za jelítkem výživoví specialisté doporučují černé fazole, řasy a avokádový olej. Jejich benefity pro naše zdraví jsou opravdu veliké.

Řasy

Přesněji jde o sladkovodní řasu Spirulina, která je bohatá na rostlinné bílkoviny, železo, vitamin B12, beta-karoten, vzácnou esenciální mastnou kyselinu GLA. Podporuje imunitu, působí protizánětlivě, dodává energii a zlepšuje trávení. Mořské řasy zase tělu dodají všechny důležité minerály: draslík, sodík, hořčík, vápník, zinek, jod, sodík, železo a vitaminy A, B2, B12 a C. Spirulina prášek 125 g stojí 188 Kč a můžete jej přidávat do salátů, polévek či těstovin.

Náš tip: Mořské řasy: Pomůžou v kuchyni, se zraněním i úklidem

Černé fazole

Dalo by se říci, že všechny fazole jsou zdravé. Ale čím jsou tmavší, tím mají výraznější chuť a jejich proteiny jsou stravitelnější. Fazole jsou dobrým zdrojem kyseliny pantotenové, látky, která je nepostradatelná pro zdravou a krásnou pokožku. Kromě toho obsahují velké množství vlákniny a pomáhají při prevenci zácpy, snižují hladinu cholesterolu a dodávají tělu energii. Balení 500 g pořídíte za 39 Kč.

Avokádový olej

Avokádo je bohatým zdrojem draslíku, mědi, hořčíku, fosforu a vitaminů C, B1, B3, B5 a E. Patří mezi antioxidanty a zmírňuje procesy stárnutí. Avokádový olej je velmi chutný jako zálivka na salát či ke grilovanému masu. Snižuje cholesterol, regeneruje játra a udržuje v kondici močové cesty. Lahvička s 50 ml vás vyjde na 167 Kč.

Další superpotraviny:

  • Fazole
  • borůvky,
  • brokolice,
  • oves,
  • dýně,
  • pomeranč,
  • losos,
  • sója,
  • pravý černý i zelený čaj,
  • ořechy,
  • kefír.

Chceme-li být zdraví a mít dostatek energie, měli bychom dbát na vyváženou stravu ve všech směrech.

Kterou z uvedených superpotravin jíte nejčastěji vy? Napište nám v diskuzi pod článkem.

zdroj: celostnimedicina.cz, health.com.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Signály tloustnutí. Jak poznat, že přiberete i vy!

Zmrzlé ruce a nohy. Jak je nejrychleji a bezpečně zahřát?

Drsné uspávání: Estivillova metoda kontrolovaného pláče


Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama