reklama
 

Sladkosti u dětí: Jak je jednoduše omezit?

Mami, já chci bonbón! V mnoha rodinách častá fráze. Žít lze ale sladce i bez sladkostí.

Foto: iStock

Všichni známe tu nepřekonatelnou chuť na sladké. Tělo nám dává signál, že do sebe potřebuje rychlý přísun energie. Jak se s takovým pocitem porvat?

To, že míváme chuť na sladké, souvisí často s tím, že se špatně stravujeme, trpíme nedostatkem spánku a jsme prostě celkově unaveni. V konečném důsledku to nejsou jen zuby, na kterých se množství cukru podepíše. Následky konzumace sladkostí jdou u dětí ještě dále.

Dávno je prokázáno, že cukr ovlivňuje psychiku dětí a má tedy vliv na změny v jejich chování. Děti 'závislé' na cukru se často projevují neklidem, poruchami soustředění. Dnes je i nárůst trpících diabetem a obezitou.

Co se v mladí naučíš…

Určitě platí staré, ale dobře známé pořekadlo. Sladkosti zařazujte do jídelníčku dětí co nejpozději. Nedávejte dětem sladkosti automaticky, aktivně je nenabízejte. Tak si na ně nebudou navykat.

Současnému zdravému trendu se přizpůsobuje i řada školek. Příkladem je mateřská školka Semínko, ve které se snaží učit děti zdravému životnímu stylu, za což školka obdržela certifikát Skutečně zdravá škola.

"Dětem se v prostorech školky sladkosti nepodávají a rodiče o tom informujeme už při nástupu do školky – máme to zakotveno přímo ve školním řádu. To se týká i dětských oslav narozenin, rodičům to připomínáme na třídních schůzkách a dáváme jim tipy na "zdravé mlsání".

Žádáme je, aby s dětmi raději doma něco zdravého upekli nebo přinesli pro děti sušené či čerstvé ovoce, oříšky … Jednou maminka na oslavu svého syna vytvořila například úžasnou květinu z čerstvého ovoce a děti byly nadšené," říká Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.

Jak na děti

Sladkosti dětem jednoduše nerozmluvíte. Určitě záleží na věku. Malým dětem, kolem pátého roku máte ještě šanci vysvětlit, že sladké nedělá dobře bříšku, a že si společně připravíte něco lepšího. Důležité, jako u všeho ostatního, je určitě jít příkladem.

"Nemá smysl dětem zakazovat čokoládu a sami ji ukusovat. Je potřeba být vzorem," upozorňuje Garciová.

Sladkosti jednoduše vyřaďte naprosto z vašeho jídelníčku, ale hlavně i z celé domácnosti. Zamyslete se i nad tím, jak dětem sladkosti dopřáváte. Dostávají děti sladkosti 'pouze' za odměnu? I na to pozor. Dítě si tak navykne dostávat sladkost v souvislosti odměny nebo 'bolestného' a chápe to jako něco naprosto pozitivního a automatického.

Zdravé sladkosti

Sladkých, ale přesto zdravých alternativ se dnes, v době BIO trendu, nabízí hned několik. Ke snídani například různé druhy kaší (obilné, pohankové, rýžové …) sypané třeba rozinkami či oříšky. 

Ke svačině pak různé ovocné koláče, celozrnné záviny či sušenky, bílý jogurt s čerstvým ovocem nebo ovocné pyré bez přidaného cukru. Velkým hitem jsou i různá smoothie připravovaná z čerstvého ovoce.

"Náhradou sladkostí je určitě ovoce, jak čerstvé, tak sušené, podáváme dětem i ovocné pyré. Kaše sladíme bio sirupy (datlový, javorový), sušeným ovocem nebo je oblíbenou kombinací med se skořicí. Dětem dopřejeme ke svačině i moučník, jedná se však o čerstvě upečený, necukrovaný a bez různých polev – například domácí perník s jablky, vícezrnný jablečný řez s ovesnými vločkami či mrkvový," vyjmenovává vedoucí školní jídelny MŠ Semínko.

Rovněž obilné nápoje, které jsou dnes často vyhledávanou alternativou k mléku, chutnají sladce. Jako sladidlo volte například přírodní včelí med.

Když to jinak nejde

Nic se nemá přehánět a bylo by i škoda děti připravit o další nové chutě. Navíc dítě nebude žít v bublině, izolovaně od ostatních dětí. Později ve škole uvidí svačiny dalších dětí, ochutná a díky tomu se pak doma bude více dožadovat nových sladkostí.

Proto občas můžete dopřát ratolestem sladkost, ovšem vždy si přečtěte složení a berte v potaz, že se vyplatí kvalita než kvantita. Volte raději dražší čokoládu s vysokým podílem kakaa, než levnější a třeba pro dítě lépe vypadající cukrovinku.

Meghan Markleová je nejmocnější módní ikona roku | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama