reklama
 

Bolí vás chodidla? Zánět se může stát vaším věrným průvodcem

Bolest, která probíhá od paty až po prsty u nohou. Obvykle je největší v ranních hodinách, bezprostředně po probuzení, když uděláte prvních pár kroků. Jde o zánět silného pruhu vazivové tkáně na plosce nohy, který probíhá od paty k bázi prstů na nohou.

Foto: Thinkstock

Říká se mu plantární fasciitida a krátký český název nemá. Onemocnění, způsobené vazivovými změnami, je ukázkovým příkladem toho, jak se z neřešené 'banality' může vyklubat chronický problém. 

Dá se říci, že s jarem se zvyšuje riziko vzniku zánětu. Většina lidí přes zimu spíše fyzicky stagnuje, a když pak náhle začnou se sportem, poranění nejen nohou jsou běžnými následky.

Lenošení se nevyplácí

Při plantární fasciitidě pacienti popisují svá muka jako trhání nebo pálení na plosce u nohy. Bolest se s chůzí zmírňuje, ale opět se vrací například po delším sezení.

Bývá však častým průvodcem lidí, kteří chodí běhat. A právě pro ně bývá nejnebezpečnější. Když se bolest ozve, mají tendenci si říkat, že je to vlastně normální - chodidla přece nesou největší zátěž, dostala zabrat a tak mají 'nárok' bolet. Ve snaze jim nějak ulevit přenáší váhu jinak a tím roztáčí celý kolotoč dalších problémů: kolena, kyčle, achilovky, páteř. Takže ani tu bolest nohou se nevyplácí přehlížet.

Nespoléhejte, že zmizí sama

Toto zánětlivé onemocnění nejčastěji zapříčiňuje:

  • zvýšená fyzická aktivita, například běh či chůze
  • přibývání na váze
  • časté chození po schodech
  • na vině může být i špatná obuv - a zvýšené podpatky nejsou prevencí

Pravdou je, že plantární fasciitida zpravidla do jednoho roku sama zmizí bez jakékoliv péče. Ale ten rok stojí za to... Většina lidí proto vyhledá lékařskou pomoc, protože je bolesti v noze začnou značně omezovat. Existuje více léčebných postupů, které jsou závislé na příčině, příznacích a závažnosti stavu pacienta.

Jaké jsou možnosti léčby?

Ve většině případů se při léčbě plantární fasciitidy využívá:

  • protahovacích cvičení
  • ledování nohy
  • v závažnějších situacích se předepisují protizánětlivé léky
  • enzymoterapie – vyzkoušet můžete i tuto metodu v podobě polykání speciálních tabletek, enzymoterapie dokáže tlumit bolest díky rozkladu látek, které bolest vyvolávají, zároveň urychluje průběh hojení zánětu

Aby nohy nebolely

Jako prevence pomáhá mírné rozcvičení a takzvaný strečing vždy před sportováním – hlavně před během. Měli bychom dbát i na pravidelné protahování lýtek. Nejdůležitější je však správná souhra sportovní techniky s pohodlným a odpovídajícím obutím, oblečením a dalším potřebným vybavením. Nezapomínejte ani na pravidelnou hygienu, masáže, hydrataci za pomoci speciálních krémů. Každé zanedbání péče se nemusí vyplatit.

(mfil)

více na uLékaře

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama