reklama
 

Jóga je dnes známá především jako efektivní cvičení, kterému se po celém světě věnují miliony lidí. Také slavné hollywoodské hvězdy s nadšením propagují jógu, především jako způsob, jak si udržet zdraví a vitalitu. Jóga protahuje a současně posiluje celé tělo. Má však pozitivní vliv nejenom na fyzickou, ale také psychickou a duševní stránku člověka.
Ve svém původním smyslu představuje jóga důmyslný komplex různých metod usilujících o celkovou harmonii organismu. Jóga v pravém významu znamená sjednocení - sjednocení těla, mysli a duše. Jako ,,sjednocení", ,,jednota" nebo ,,harmonie" se také výraz jóga ze sanskrtu překládá. Kořeny jógy sahají zpátky téměř čtyři tisíce let, kdy se vyvinula jako filosofický směr z hinduismu.

Jóga v denním životě

Tisíci léty ověřené postupy a cesty k dosažení harmonie jsou dnes užitečnější než kdy předtím. Jóga umožňuje zvládnout hektické životní tempo a všudypřítomný stres. Pomáhá poznání sebe sama a podílí se na pocitu pohody a radosti ze života. Buduje kondici i psychickou odolnost.
Původní cvičební postupy starých jogínů byly upraveny do podoby přístupné i modernímu člověku v tělovýchovném systémů nazvaném Jóga v denním životě. Jejím autorem je jogínský guru Svámídží Mahéšvaránanda.
Svámídží Mahéšvaránanda, původem z Indie, dal za pomoci evropských lékařů, fyzioterapeutů a psychologů již v 80. letech vznik propracovanému systému Jóga v denním životě. Ten klasickou indickou jógu přibližuje lidem západní kultury.
Tato praxe je vhodná také jako jóga pro začátečníky, mohou ji cvičit lidé každého věku, děti i senioři. Nezáleží ani na fyzické kondici.

Systém jógy dnes zahrnuje čtyři základní techniky:

- tělesné cviky (asány)
- dechová cvičení (pránajáma)
- očistné techniky (krije)
- relaxační a meditační techniky (dhjána)

Cviky jógy se označují jako asány. Mezi ty nejznámější patří například pozice válečníka, stromu nebo velblouda. Cviky jógy obecně často napodobují pohyby zvířat. Jóga pro začátečníky užívá například pozice kočky, tygra nebo kobry.
S hlubokou relaxací je spojená pozice mrtvoly.
Široce oblíbený je také soubor cviků Pozdrav Slunci (súrja namaskár), který vznikl k uvítání nového dne, jako pocta Slunci - symbolu života. Uspořádaná sekvence předklonů a záklonů, kdy se plynule přechází z jedné polohy do druhé, příjemně protáhne a uvolní celé tělo. Cviky provází uvědomělé dýchání. Obdobně je tomu i při dalším populárním systému pozic a cviků jógy Pět Tibeťanů.

Přínosy jógy

- jóga přináší hluboké uvolnění
- zlepšuje pružnost těla a pohyblivost
- odstraňuje svalové bloky a překážky v přirozeném pohybu
- posiluje svaly, buduje fyzickou sílu, stabilitu a rovnováhu
- pomáhá od bolestí hlavy, zad a páteře
- vede ke správnému držení těla
- zvyšuje odolnost, stimuluje metabolismus
- je prospěšná při srdečních onemocněních a dýchacích potížích
- navozuje pocity klidu a vyrovnanosti
- zbavuje stresu a únavy, mírní deprese
- zlepšuje koncentraci, tříbí myšlenky

Jóga má komplexní působení na celý organismus. Příznivě ovlivňuje nejenom svaly a klouby, ale také fungování vnitřních orgánů. Působí na fyzické, psychické i duševní rovině.
Výsledky jóga přináší postupně, každá další lekce je efektivnější než ta předchozí. Na rozdíl od jiných cvičení se jóga neomrzí, naopak baví stále víc a má stále větší přínosy v mnoha sférách.
Jóga však není vhodná pro akutní řešení zdravotních potíží. Nehodí se ani pro těhotné v prvním trimestru těhotenství.

Kam na jógu?

Jóga je dnes dostupná téměř v každém větším městě, zpravidla jako hathajóga. Lektory najdete prostřednictvím České akademie jógy, Unie jógy nebo Sdružení učitelů jógy.
Specializované typy jógy se mohou zaměřovat na formování postavy nebo hubnutí. V poslední době stoupá na oblibě také nahá jóga. Ačkoliv ji tradiční jogíni odsuzují, její přínosy v podobě výjimečného psychického uvolnění oceňují například takové hvězdy jako Halle Berry či Gwyneth Paltrow. Obě nahá jóga zlákala a s oblibou ji provozují. Také Lady Gaga vypustila do světa fotky, kde cviky jógy provádí úplně nahá.
Opusťme však svět celebrit. Vraťme se ke klasickému cvičení jógy, které je nenáročné a přístupné takřka každému.
Jógové cviky se provádí bosky. Stačí tedy jen pohodlné oblečení. Vybavení, které budete potřebovat, je snad pouze podložka na jógu. Na rozdíl od tradičně užívaných karimatek je podložka na jógu tenčí. Musí být především neklouzavá, aby naplnila svůj účel - pomohla v pozicích udržet stabilitu. Chystáte-li se na jógu do fitness centra, pravděpodobně vám tam podložku půjčí.

Související články

reklama

Komerční tip

reklama