Welcome to Tower, přátelé Richardovi
Dokončení recenze
Krajčův Richard se projevuje nenápadně, stojí kdesi v pozadí; v hlase je tlumený, ve výrazu úlisný. Jak s mocí přichází síla, narůstá v něm strach i pomstychtivost.
Čeho je moc
A jako se liší Richard před a po přestávce, tak výrazně rozdílné jsou obě části inscenace. První půlka plyne až nudně pomalým tempem, mnohem více si vyhrává s detaily. Druhá běží tryskem a takřka muzikálově se v ní prosazuje hudba.
Dočekal přeplňuje prostor věcmi i lidmi. Se scénami z Toweru expanduje až na úroveň první řady před diváky. Všechny detaily důkladně splétá, vyhrává si s nimi, diváka nutí prokousávat se skrze nastražené hádanky a luštit významy. Nápady jsou to chytré i srozumitelné, přesto nudné. Čeho je moc, toho je příliš.
Tu strhává pozornost hra s růžemi na rakvi zemřelého krále, tu s balónky. Jindy se divák soustředí na to, jak odsouzencům před popravou odstřihávají košilové límce, jakým systémem střídá nenápadný sluha kabáty v červené a bílé, a pak se bojí o herce, když se jen tak z provaziště "snáší" piano.
Velkolepé detaily
Dramatický potenciál mají jen ty režijní nápady, které se podařilo invenčně rozvést. Široký kříž položený na podlahu jeviště jako meč roztíná prostor a vytváří znepřáteleným skupinám jejich teritoria.
Motiv sudů, do kterých se uklízí mrtvoly, se vrací v závěrečné bitvě a výtah s nápisem Welcome to Tower se Richardovým nepřátelům stává groteskní cestou smrti.
Z galerie všech postav (ne)vystupuje Buckingham (David Prachař) jako nejednoznačný, těžko prohlédnutelný muž číhající v pozadí. Blonďatá paruka s dlouhými vlasy dodává postavě na zženštilosti a koresponduje s jeho nejasně naznačenou homosexuální orientací.
Jako loutkovodič, který Richarda omamuje svým kouzlem, se ale prosazuje jen na chvilku; pak znovu zapadá "mezi dav" a strhne až obrazem svého tragického pádu.
Richard III. v Národním divadle je velkolepým divadlem poskládaným z nekonečného množství scénických detailů. Lze za nimi poznat jasný výklad, umocněný hereckým výkonem Richarda Krajča - a přesto divák odchází jaksi citově nezasažen.
Zkrátka tam, kde se svět ukazuje jako odpudivé smetiště, se katarze nedočkáme.
Národní divadlo Praha William Shakespeare: Richard III. Překlad Martin Hilský, režie Michal Dočekal, scéna David Marek, Kostýmy Zuzana Krejzková, hudba Michal Novinski, Jan P. Muchow, dramaturgie Daria Ullrichová. Premiéra 2. března 2006.