reklama

Staří a zkušení radí: Jak bojovat se samotou

Možná se vám to zprvu bude zdát trochu staromódní. Po chvíli přemýšlení (anebo po pár letech opravdového života) dáte starším za pravdu.

Foto: iStock

Žít sám není v současné době nic divného, ať už dobrovolně či nikoli. Někdo si to užívá, někdo méně. Každý, a to dokonce i ti, kteří mají partnera či rodinu, se ale někdy ocitnou v situaci, kdy jsou úplně sami. Nebo se tak alespoň cítí.

Zareagovali na to ale odborníci z Kalifornské univerzity v San Diegu a rozhodli se zeptat skupiny seniorů žijících v domově pro seniory, jaký je podle nich ten nejúčinnější recept na to, jak se se samotou vyrovnat a překonat ji. Ptali se ale také na to, co vlastně jejich pocit, že jsou sami, způsobuje. Věk zpovídaných byl v rozmezí 65 až 92 let. Podle magazínu Red jde o úplně první studii tohoto druhu na světě. Zjistila čtyři zásadní věci:

1) Empatie

Účastníci výzkumu se shodli, že když někomu jinému vyjádříte účast, nebo řekněme soucit, začnete se i vy sami cítit méně osamocení. Jinými slovy, neměli byste se uzavřít a už vůbec se litovat. Naopak se dívejte kolem sebe, a zkuste být s druhými lidmi. Buďte empatičtí a zajímejte se o jejich příběhy. Jakkoli špatně se cítíte, okamžitě v tom přestáváte být sami.

2) Proaktivita

Tohle je asi trochu klišé a pravděpodobně takovou radu v podobném seznamu děláte, ale: Zkuste si najít nové přátele. Snadno se to řekne a je to tak jasné, jenže málokdo je opravdu natolik proaktivní, aby šel novým vztahům naproti a cíleně je vyhledával. Nestačí v tomto případě jen otevřít hlavu - musíte se zvednout a vyrazit mezi lidi, přihlásit se na kurz, nebo jít třeba fandit na fotbal. Na místech, která přirozeně sdružují lidi s podobnými zájmy, se noví kamarádi hledají nejsnadněji.

3) Smíření

Abyste se přestali cítit špatně, musíte najít příčinu svých pocitů, a když už nejde vyřešit, musíte se s ní prostě smířit. Je to velmi těžké, jenže jakmile pochopíte, že tohle je stav věcí, bude vás to chvíli mrzet, ale přestanete se trápit. Naopak začnete přirozeně svoji mentální kapacitu věnovat jiným věcem, zkrátka přijdete na jiné myšlenky a hned vám bude lépe. "Je to jako když jdete na vysokou horu. Když vám dojdou síly, můžete se třeba plazit. Je třeba být realistický a naučit se akceptovat situaci takovou, jaká právě je. Vnímám život jako jednu velkou soustavu změn, a to mi pomáhá," řekl jeden z účastníků.

4) Něco dělat

Studie zjistila, že domov nabízí svým seniorům řadu různých aktivit. Využívají je však jen někteří. Jsou to však zároveň ti, kteří se cítí psychicky lépe. A také potvrzují, že díky tomu, že zkouší věci, které jim život (tady konkrétně domov) nabízí, cítí se méně sami. A to i přesto, že někdy nejde o věci, které by je hned ze začátku nadchly. Někteří by možná raději trávili čas něčím jiným, co ale bohužel není k dispozici. Dělají tedy to, co k dispozici je, a i tak to na ně má pozitivní vliv. "Máme tu kulečník, a tak hraji kulečník. Nebo jdu do lobby, kde určitě potkám někoho, s kým si můžu popovídat. Nebo jdu do knihovny. Důležité je vstát a něco dělat," radí jeden ze seniorů.

Melanie slaví 50 let. Tady jsou její největší maléry v úřadu první dámy USA | Video: Reuters, Associated Press
reklama
reklama
reklama