reklama
 

Jak se vyrovnat se sexuální frustrací?

Sex patří k životu stejně jako vzduch, voda nebo jídlo. Jeho nedostatek poškozuje nejen naše zdraví, ale i duševní pohodu. Na nízkou frekvenci sexuálních aktivit si přitom stěžuje třetina mužů i žen.

Foto: Profimedia.cz

Vědci opět nelenili a dotázali se dvanácti tisíc lidí ze sedmadvaceti zemí světa, jak často se věnují milostným aktivitám. A výsledek nebyl zas tak povzbudivý. Absence sexu podle odborníků ale působí větší problémy, než si myslíme. Na spoustu však zároveň poukazuje – a zdaleka nejenom na ty v partnerských vztazích. 

Netrapte se

Celá řada žen pravidelně odmítá sex, nebo ho vnímá jako méně příjemnou povinnost, která k partnerským vztahům bohužel patří. Jsou ale také ženy, které se kvůli své sexualitě trápí. Přestože nechuť k sexu může mít řadu zdravotních příčin, jako je například cukrovka, užívání barbiturátů anebo nadměrné pití alkoholu, zdaleka nejčastěji bývají příčiny hluboko skryté v naší psychice. Mohou pramenit například z nepříjemných zážitků z dětství, či z odmítavého postoje k sexualitě zaviněnému prudérní, ale také příliš otevřenou výchovou. Mnohdy souvisí i se špatným vztahem se současným partnerem, který může přerůst v averzi. V jiných případech ženy zase odrazuje partnerova příliš častá chuť se milovat. Řada z nich se proto domnívá, že sex není nic pro ně. Přesto by jim návštěva terapeuta či psychologa mohla pomoci ozřejmit složitější záležitosti jejich psychiky a vyřešit skrytý problém, jehož projevem může být právě odmítání sexu.

„Nedostatek sexu mohou být prvním varováním, že se blíží vážné srdeční problémy, deprese a mnohá další onemocnění,“ tvrdí britská doktorka Rosemary Basson, která je autorkou studie o spojitosti mezi sexem a celkovým zdravotním stavem. Člověk, který dlouhodobě něco postrádá, třeba právě sex, pak většinou hledá rozptýlení a uvolnění někde jinde. Nespokojený partner může veškerou svou energii vložit do jiné činnosti, jako je například práce či sport. To je ovšem ta lepší varianta. Svou situaci může také řešit nevěrou nebo přejídáním. Ostatně jídlo prý patří mezi nejčastější náhražky sexu – přímo totiž působí na mozek a je považováno za jedno z nejrychlejších řešení daného problému. Pomáhá vyrovnávat se se stresem a napomáhá při pocitech citové deprivace. Jídlo ale funguje jen z krátkodobého hlediska. Jakmile člověk přibere, začnou se na něj nabalovat další problémy a ty nezmizí, dokud člověk s neustálým přejídáním neskončí. A navíc - žádná náhražka nefunguje tak jako sex.

Pokud se tedy chcete dostat zpátky do formy, začněte se věnovat samotnému sexu. V prvé řadě si tedy promluvte o situaci s partnerem a pokuste se nalézt kompromis. A pokud partnera nemáte a sex vám pochopitelně chybí, zvolte masturbaci, která má na tělo stejné pozitivní účinky jako klasické milování ve dvou. Při masturbaci se do těla uvolňují endorfiny, což jsou přírodní látky, které zlepšují náladu. Za masturbaci se nestyďte, je přirozená a zdravá. Studie provedená v Kinseyho institutu uvádí, že masturbuje 90 % mužů a 64 % žen. Tato čísla jsou ale pravděpodobně podhodnocená, protože se stále ještě mnoho lidí stydí přiznat, že masturbují.

Nemyslete na to, co dělají ostatní lidé

Nesnažte se dodržovat praktiky druhých. Někdy se u žen sexuální frustrace vyskytuje proto, že mají pocit, že nepodávají takové výkony, jaké se od nich očekávají. Uvědomte si, že neexistuje žádný standard pro to, kolik sexu byste měli mít, nebo jak byste měli vnímat sexuální potěšení.

Když budete odmítat standardy ostatních, pomůže vám to soustředit se na vaše vlastní i partnerovo potěšení. Některé ženy mají například pocit, že nemají orgasmus, protože jejich orgasmy jsou mírnější, než ty, které vidí (a hlavně slyší) ve filmech nebo v pornografických snímcích. Soustřeďte se na vlastní prožitek a nesrovnávejte se s vnějšími ideály, které mají do reality hodně daleko.

Naučte se také přijímat sami sebe

Spousta žen je nespokojena se svým tělem. Například v USA jich je devadesát jedna procent. Neustále jsme bombardováni fotografiemi krásných hereček a modelek s bezchybnými těly. Zapomeňte na to, v drtivé většině případů jde o práci Photoshopu. Jen málokdo z nás je dokonalý. Naučte se proto přijímat své vlastní tělo takové, jaké je, a naučte se ho mít ráda. 

I bez vyvrcholení

Pamatujte také na to, že sex nemusí nutně pokaždé vyvrcholit orgasmem. Lidé jsou někdy tak zaměření na to, aby ho dosáhli, že když se jim to nepodaří, berou sexuální akt jako neúspěch. Může se vám to stát jak s partnerem, tak o samotě. Když se budete soustředit pouze na orgasmus, ze sexu se místo příjemné činnosti stane jeden z úkolů na seznamu. Naučte se nesoustředit pouze na vyvrcholení a vnímejte celý sexuální prožitek. Pomůže vám to zbavit se frustrace.

Neschopnost dosáhnout orgasmu po stimulaci se nazývá anorgasmie a postihuje mnoho lidí, zejména žen. Někdy je tato porucha způsobena fyzickými nemocemi, jindy je zase čistě psychického rázu. Poraďte se se svým lékařem o možných příčinách a zjistěte, zda by bylo vhodné podstoupit psychoterapii. Na cestě k potěšení ze sexu však nelze nic uspěchat. Proces návratu k vlastnímu tělu a poznávání rozkoší, jaké nabízí, by měl být pozvolný a v takovém tempu, jaké vám vyhovuje.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama