Všechny Bondovky
Dr. No, 1962, Sean Connery
Vůbec první bondovka působila v době, kdy mířila do kin, velmi nenápadně. Koho by napadlo, že právě začíná jedna z nejdelších filmových sérií historie? Dr. No nastavila všechny bondovské standardy a může se pyšnit i legendární Honey Doder v podání Ursuly Andressové. Ta byla filmovými fanoušky v anketě serveru Ananova zvolena jako nejlepší a nejkrásnější bond girl vůbec.
Srdečné pozdravy z Ruska, 1963, Sean Connery
Jedna z nejslavnější bondovek vůbec. Z pohledu dnešního diváka by jí asi slušelo více akce, na druhou stranu právě tady Sean Connery svého agenta propracoval do hloubky. Filmu vévodí spíše pomalejší tempo, které ale vyvažuje elektrizující a suchý britský humor. Poprvé se na scéně objeví Q a jeho šikovné vynálezy.
Goldfinger, 1964, Sean Connery
I díky slavné titulní skladbě Shirley Bassey jedna z nejznámějších bondovek. Režiséra prvních dvou filmů Terence Younga vystřídal Guy Hamilton a na rozdíl od předchozího dílu výbušnou akcí rozhodně nešetřil. Možná i díky tomu se Goldfinger stal první bondovkou, která překročila stomilionové tržby.
Thunderball, 1965, Sean Connery
Tento díl Bondových dobrodružství se proslavil především díky notoricky známé podvodní závěrečné bitvě. I díky ní stál čtvrtý film z bondovské série skoro dvakrát tolik, co všechny tři předchozí filmy dohromady.
Žiješ jen dvakrát, 1967, Sean Connery
Děj filmu odráží tehdejší globální politické klima. Bond se snaží zachránit svět od nukleární války mezi Sovětským svazem a USA. Tvůrci poprvé vzali Bonda také do Japonska a díky tomu se kolem Bonda poprvé začaly točit trochu exotičtější krásky než dlouhonohé modelky evropského střihu. Zároveň jde o první film v řadě, který vydělal méně než jeho předchůdce.
Ve službě Jejího veličenstva, 1969, George Lazenby
První a poslední Lazenbyho pokus o Jamese Bonda. Film vydělal nejméně od dob Srdečných pozdravů z Ruska a herec se jako Bond vůbec nechytl. Fanoušky rozezlil i velmi experimentální závěr filmu. Bond se nejdříve ožení, aby mu pak nájemný vrah manželku zastřelil. Určitě však stojí za to dechberoucí honičky na lyžích.
Diamanty jsou věčné, 1971, Sean Connery
Poprvé a zatím naposledy zažila bondovská série herecký comeback. Fanoušky nemilovaný Lazebny byl nahrazen navrátivším se Connerym - a byla z toho opět jedna z nejklasičtějších bondovek. Děj situovaný do prostředí lasvegaských kasin pak přivedl na scénu další z legendárních bond girl, Tiffany Caseovou.
Žít a nechat zemřít, 1973, Roger Moore
Sean Connery vrátil filmovou sérii na vrchol, ale další angažmá už odmítl. Tímto filmem začíná další slavná éra: nastupuje charismatický Roger Moore, který si roli Bonda udržel zatím úplně nejdéle ze všech jedenáct let. Bondovka proslavená i titulní skladbou Paula McCartneyho tehdy znamenala dosavadní kasovní rekord: vydělala 161 milionu dolarů.
Muž se zlatou zbraní, 1974, Roger Moore
Film s asi nejzajímavějšími padouchy. V tomto filmu se Bondovi do cesty postaví maličká zrůda Nick-Nack, jeden z neslavnějších bondovských zlosynů. Moore definitivně dává zapomenout na Conneryho a přidává do Bondova výrazu trochu více komediálních rysů. Christopher Lee v roli Scaramangy, který zabíjí zlatou kulkou ze zlaté zbraně a účtuje si milion za výstřel, vytvořil jednoho z nejnápaditějších padouchů. Ačkoliv film komerčně příliš neuspěl, bondofilové jej řadí k nejlepším.
Špion, který mě miloval, 1977, Roger Moore
Bond poprvé narazí na skutečně silnou a charismatickou bond girl, která představuje nejen vzrušení, ale také vážné nebezpečí - a později strategického spojence. Aňu Amasovovou si zahrála Barbara Bach, manželka Ringo Starra, a výrazně pomohla změnit vnímání bond girl. Po třech filmech také vystřídal Lewis Gilbert na režisérské stoličce Guy Hamiltona a nový režijní impuls se projevil i na tržbách. Špion, který mě miloval tehdy zaznamenal další kasovní rekord a poprvé se v tržbách výrazně přiblížil dvousetmilionové hranici.
Moonraker, 1979, Roger Moore
Ačkoliv na konci Špiona, který mě miloval, se objeví informace, že "James Bond se vrátí ve filmu Jen pro tvé oči", tvůrci se nakonec rozhodli vytěžit co nejvíc z fenomenálního úspěchu Hvězdných válek a rozhodli se i Bonda vyslat do vesmíru. Ačkoliv Moonraker není řazen mezi nejpovedenější bondovky, obrovský komerční úspěch se konal přesně podle představ autorů. Moonraker vydělal na svou dobu astronomických 210 milionů dolarů a mělo to trvat ještě šestnáct let, než tento rekord zlomil Pierce Brosnan ve Zlatém oku.
Jen pro tvé oči, 1981, Roger Moore
Zdálo se, že Moonraker bude posledním filmem Rogera Moora, který byl stále vytíženější a v tehdejších rozhovorech se nechával pravidelně slyšet, že s Bondem končí. Na roli agenta 007 pro tento film byl dokonce vyhlášen konkurz - a kdyby si to Moore nerozmyslel, pravděpodobně by byl dalším Bondem v pořadí Lewis Collins, který tehdy sbíral body rolí Bodieho v seriálu Profesionálové. Jen pro tvé oči nakonec patří spíše mezi ty méně nápadné bondovky.
Chobotnička, 1983, Roger Moore
S asi největšími rozpaky přijatá bondovka od dob George Lazenbyho. Film také vydělal nejméně právě od roku 1969, kdy Lazenby agenta 007 hrál.Vidět Bonda oblečeného do klaunského kostýmu je spíše znakem vyčerpanosti scénáristů, stejně jako sázka na dekadentní cirkusové prostředí; obojí udělalo film spíše divnějším než přitažlivějším. Poprvé se také začalo mluvit o tom, že Moore je ve svých pětapadesáti na roli Bonda příliš starý. Herec se zařekl, že další bondovku už nenatočí.
Vyhlídka na vraždu, 1985, Roger Moore
Přesto až tady nastoupil poslední Bond v podání Moora. Kritika film spíše odzývala, zápletka až příliš nápadně připomíná děj Goldfingera. Fandové na internetu dodnes vášnivě diskutují nad tím, kolik vykradených motivů z Goldfingera tvůrci použili. Film se ale pyšní jedním velmi cenným primátem. Christopher Walken byl prvním padouchem, který za roli v Bondovi získal Oskara.
Dech života, 1987, Timothy Dalton
Nový život měl Bondovi vdechnout Timothy Dalton a napoprvé se mu to podařilo; po vyčerpaném Mooreovi byla ostatně jakákoliv změna změnou k lepšímu. Film, který se z části natáčel v Bratislavě, se opět vrátil ke dvousetmilionovým tržbám a zdálo se, že renesance Jamese Bonda může začít.
Povolení zabíjet, 1989, Timothy Dalton
Bondofilové se dodnes přou, jestli byla v pořadí šestnáctá bondovka takovým propadákem proto, že působila příliš strojeně, chladně a brala se příliš vážně - nebo proto, že premiéra byla načasována na stejnou dobu, kdy do kin vstupoval první díl Batmana, druhý díl Smrtonosné zbraně a třetí díl Indiana Jonese. Tak jako tak film zaznamenal nejnižší tržby od roku 1974. Ač měl Dalton smlouvu na tři filmy, plánovaný snímek Majetek dámy nikdy do kin nedorazil.
Zlaté oko, 1995, Pierce Brosnan
V době, kdy už byl Bond brán spíše jako retro artefakt z muzea pop-kultury, přišel comeback přesně takový, jaký potřeboval. Ještě nikdy se nestalo, že by diváci čekali na novou bondovku šest let, ale pauza agentovi 007 prospěla. Film Zlaté oko vydělal tolik, co oba předchozí filmy s Timothym Daltonem dohromady; a co víc, je právem řazen mezi nejpovedenější bondovské snímky. Slavná honička v tanku moskevskými ulicemi patří mezi nejklasičtější bondovské motivy.
Zítřek nikdy neumírá, 1997, Pierce Brosnan
Film zdobí krásná Michelle Yeoh v roli čínské agentky, zdobí jej i rekordní tržby a zajímavá postava padoucha Elliota Carvera, který skrze zmanipulovaná média chce vyvolat celosvětový chaos, což je zajímavá aktualizace pro devadesátá léta. Ale jinak zaznamenal spíše rozčarování skalních fanoušků z toho, že více připomíná obyčejné akční střílečky ve stylu Terminátora. Filmu chybí jemný humor a atmosféra klasických bondovek, kterou přehlušily nákladné pyrotechnické efekty.
Jeden svět nestačí, 1999, Pierce Brosnan
Volba režiséra Michaela Apteda se zprvu zdála být divokou sázkou. Režisér, který v devadesátých letech točil snímky jako meditativní drama Nell, se mnohým fanouškům nezdál být dost dobrý na to, aby zvládl podívanou ve stylu Jamese Bonda. Ale Apted nakonec natočil svižnou bondovku s možná také největším prostorem pro výrazné ženské hrdinky. Brosnana ve filmu svádí Sophie Marceau nebo Denise Richardsová; je to i první z bondovských filmů, kde slavný agent osobně zabije hlavní ženskou představitelku. Jeden svět nestačí překonal další kasovní rekord a Brosnan si upevnil pozici jednoho z nejlepších Bondů všech dob.
Dnes neumírej, 2002, Pierce Brosnan
Poslední Brosnanův zářez se pyšní nejvyšší rozpočtem v bondovské historii. 142 milionů, které studio do filmu vložilo, se ale bohatě vrátilo v podobě komerně nejúspěšnější bondovky všech dob. A aby byl triumf kompletní, tímto filmem se k obrovské radosti fanoušků starých bondovek Bond vrací k méně okázalé, ale o to propracovanější zápletce. Více než Terminátora začal film připomínat sofistikovanější thrillery ve stylu Bournova mýtu; proto je bondofily řazen mezi nejpovedenější snímky. Dnes neumírej je také poznamenán dvěma velmi silnými ženskými výkony. Titulní píseň nazpívala Madonna, v roli jedné z nejvýraznějších bond girl se objevila Halle Berry.
Casino Royale, 2006, Daniel Craig
S velkou netrpělivostí očekávaný snímek začal psát novou kapitolu bondovské historie. Casino Royale nabídlo nejen nového představitele agenta 007 Daniela Craiga, také návrat ke kořenům a k tradicím prvních bondovek. V tom pokračuje i dvaadvacátý film, novinka Quantum of Solace.
Quantum of Solace, 2008, Daniel Craig
Film přímo navazuje na Casino Royale. Bond se navzdory všem rozkazům ženě za pomstou a chladnokrevně zabíjí jednoho lumpa za druhým. Odhaluje existenci rozsáhlé organizace, která má své lidi všude a stojí za spoustou svinstva… Bond bojuje proti zlotřilému Dominicu Greenovi, s jehož bývalou přítelkyní se na své „misi" spojí.