reklama

Proč vyhodit většinu věcí a jak z toho mít radost?

Tím, že si doma uděláte nejen pořádek, ale hotovou čistku, získáte naprosto čistou hlavu i spoustu prostoru. Má to ale i spoustu dalších výhod.

Foto: Ann Christine

Tím, že si doma uděláte nejen pořádek, ale hotovou čistku, získáte naprosto čistou hlavu i spoustu prostoru. Má to ale i spoustu dalších výhod. V prostředí, které není zahlcené věcmi se budete cítit celkově příjemněji a svobodněji.

Pokoj přeplněný nábytkem, dekoracemi a dalšími věcmi má na vás stresující vliv. Každý předmět tu totiž musí mít své místo, a pokud ho náhodou neuklidíte, kam patří, okamžitě vzniká nepořádek. Nemluvě o tom, že si nemůžete nikam nic jen tak odložit, protože všude je prostě plno. 

V podobném bytě zkrátka nemůže být o příjemných pocitech ani řeč. Naopak je nahrazují pocity stísněnosti, tlaku a klidně i klaustrofobie. Jak to tedy udělat, aby na vás doma, obrazně řečeno, všechno nepadalo? A jak se smířit s tím, že se s některými věcmi budete muset rozloučit, chcete-li se cítit lépe? A čím vlastně začít?

Následujte tyto kroky:

1) Najděte "duplikáty"

Projděte si celý svůj byt a najděte věci, které jsou si podobné a máte jich víc, než potřebujete. Mohou to být třeba hrníčky, svíčky, vázy... V šatníku takových kousků jistě také najdete víc než dost. Nechte si jenom to, co doopravdy aktivně používáte, všechno ostatní prostě zahoďte. Zapomeňte na zaklínadlo: "To by se přece mohlo jednou hodit..." Nebude se to hodit. A když ano, tak za pět let, a pak si prostě poradíte nějak jinak. 

2) Zbavte se všeho starého

Tím nemyslíme starožitnou pohovku, za kterou jste utratili dvě výplaty a je stěžejním prvkem vašeho bydlení. Máme na mysli všechno, na co jste za poslední rok ani nesáhli. Může to být kosmetika, léky, zase to oblíbené oblečení. Vyhoďte také všechno, do čeho už se nevejdete, nebo co má prošlou spotřební lhůtu.

3) Vytvořte prostor

Pokud jsou například vaše poličky na stěnách zaplněné do posledního místečka, obrňte se silnou vůlí a vyberte pouhé tři věci, které si ze všech těch serepetiček chcete ponechat. Pokud jsou na poličkách nějaké funkční věci denní potřeby, najděte jim místo někde uvnitř. Čím více věcí totiž máte na očích, tím hůře se cítíte. To samé platí například o knihovně. Máte před knihami vyskládané ještě různé ozdůbky, amulety, suvenýry a podobně? Pak si vyberte - buď knihy, nebo suvenýry, obojí je zbytečné.

4) Schovejte to. Zatím

Podařilo se vám najít něco, bez čeho by možná váš byt vypadal lépe, ale vy se toho nechcete vzdát? Nebo nemůžete, protože to byl například svatební dar? Ať už je to čajový servis, porcelánový pes nebo dřevěná skříňka, zkuste to vzít a na půl roku to schovejte někam do sklepa nebo na půdu. Pokud vám věc během těch šesti měsíců bude výrazně chybět, případně se s vámi matka přestane bavit, protože se vám nelíbí její dar, můžete to vrátit na místo. Jestli po předmětu ale ani nevzdechnete, s klidným srdcem ho můžete ze sklepa přemístit do popelnice.

5) Vydělejte na tom 

Chytrým způsobem, jak se dokázat vzdát některých věcí, je odnést je do bazaru nebo je zkusit prodat přes internet. Případně sama uspořádejte domácí bazar pro kamarádky nebo sousedy. Pokud na tom vyděláte alespoň nějaké peníze, bolí to o něco míň, a navíc máte jistotu, že věci neskončily na skládce, ale že někomu ještě pěkně poslouží.

6) Všechno, co potřebuju, už mám

Zkuste se zamyslet nad tím, co k životu doopravdy potřebujete. Ne co chcete mít, ale co je životně důležité. Bude to asi vaše rodina, pak možná nějaké nádobí a lednička, židle a stůl, pár kousků oblečení, počítač na práci a možná ještě pár důležitých věcí by se našlo. Všechno ostatní je ale v podstatě jen marnivost. Nebo vážně myslíte, že bude váš život výrazně lepší, když budete mít doma deset dřevěných koček místo jedné jediné? Zkuste se na to naučit myslet nejen při zařizování nebo uklízení bytu, ale také při nakupování.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

5 interiérových vůní, které doopravdy voní

Jak grilovat ryby: Příprava, koření a výběr ryb

Věčný problém: Pánské letní boty. Máme několik tipů

reklama
reklama
reklama