reklama

Češi milují kávu. Ženy dokonce víc než muži

Co zjistil čerstvý průzkum o českém přístupu ke kávě? Třeba to, že už nechceme dělat kompromisy a požadujeme kvalitní kávu doma, v kavárnách i na čerpacích stanicích.

Foto: Benzina

Ročně se v Česku vypije přes sto milionů šálků kávy. Mnohem víc ji přitom potřebují ženy - téměř 87 procent z nich uvádí, že se bez kávy během dne prostě neobejdou. To samé pak říká 75 procent mužů.

Alespoň to vyplývá z nového průzkumu, který pro čerpací stanice Benzina zpracovala agentura Stem/Mark. Mimo jiné zjistila, že čím dál více zejména mladých lidí ve věku 15 až 29 let trvá na tom, aby jejich káva byla kvalitní.

I Češi už požadují kvalitu

A to ani tehdy, když si kávu kupují na čerpacích stanicích, což dělá 44 procent Čechů. To je také důvod, proč se Benzina začala soustředit na své kavárny.  "Právě díky rostoucímu zájmu Čechů o dobrou kávu jsme do nového konceptu kaváren Stop Café pořídili kvalitní kávovary," říká Filip Balcárek, který má ve firmě na starosti gastronomické produkty.

Kvalitní a snadno dostupná káva je fenoménem dnešní doby. "Když si vybírají kávový nápoj, je pro zákazníky důležitá právě chuť a také kvalita," upozorňuje Štěpán Neubauer z Evropské asociace výběrové kávy. "Pro stále více milovníků kávy je vedle chuti a druhu přípravy důležitý i původ. Mnoho z nich se do detailu zajímá, odkud káva pochází, kdo a jak ji sklízel. Káva již dávno není jen kofeinový nápoj, káva se stala životním stylem nejen pro mladou generaci."

Průměrně se na jedné čerpací stanici Benzina vypije tisíce šálků kávy měsíčně. Tradiční řetězce rychlého občerstvení disponují desítkami kaváren, přičemž v případě Benziny jde rovnou o stovky míst s novými samoobslužnými kávovary za desítky milionů korun. Pro značku Stop Cafe je připravena speciální směs kávy, která pochází z plantáží ve střední Americe a Africe. Káva byla několik měsíců testována ve spolupráci s profesionálními baristy. Navíc mají kávová zrna certifikaci fair trade, která pěstitelům zaručuje odpovídající a férovou cenu.

Lidé si kávu kupují zpravidla na delších cestách, kdy jim pomáhá udržet pozornost při dlouhém pobytu za volantem. "Asi 13 procentům zákazníků chutná káva z benzínek natolik, že se pro ni zastaví i několikrát týdně. Alespoň několikrát do měsíce si ji koupí 48 procent konzumentů," říká Kateřina Tučková ze společnosti Stem/Mark.

Latte s sebou, prosím

Nejčastěji si zákazníci nápoj berou s sebou. Zatímco loni si 44 procent lidí vychutnalo kávu v klidu na čerpací stanici, letos už drtivě zvítězila volba odnést si kelímek do auta. Přiklonily se k ní dvě třetiny respondentů.

V oblibě vede caffè latte, upřednostňuje ho 41 procent respondentů. Velký zájem je i o capuccino, které si pravidelně vychutnává 38 procent lidí. Z ostatních horkých nápojů je u zákazníků nejpopulárnější horká čokoláda.

Prokop: "Neviditelné" aspekty českého selhání. Za best in covid nemůže jen Babiš | Video: Kristýna Pružinová, Martin Krepindl, Blahoslav Baťa
reklama
reklama
reklama