reklama

Čechy lákají vánoční nákupy v zahraničí

Češi rádi nakupují v zahraničí kvůli výhodnějším cenám i výběru zboží

Čechy na nákupech v zahraničí nelákají pouze výhodnější ceny, ale také větší výběr a možnost pořídit si zboží, které v České republice není k dostání, jak ukázal výzkum realizovaný pro GE Money Bank.

Alespoň občas za hranicemi nakupuje třicet procent Čechů - téměř polovina z nich letos plánuje nakoupit v zahraničí i menší část vánočních dárků. Šest procent ze zmíněných třiceti vyráží na nákupy pravidelně a čtyřiadvacet procent příležitostně. Téměř polovina (48 procent) z těch, kdo v zahraničí nakupují, přiznává, že letos plánují v zahraničí pořídit i určitou část vánočních dárků. Více než třetina (37 procent) o tom pak uvažuje, pouze čtrnáct procent lidí nemá o jejich pořízení v cizině vůbec zájem.

Kam se jezdí

Mezi oblíbené země pro nákupy v zahraničí patří kromě Německa, Rakouska a Polska i Slovensko - především mezi obyvateli Moravskoslezského (29 procent) a Jihomoravského kraje (47 procent). Dotazovaní také uváděli Velkou Británii a Itálii, do nichž jezdí nakupovat hlavně lidé s vyšším vzděláním. Cílem nakupujících jsou nejčastěji hypermarkety a supermarkety (70 procent), ale i trhy (64 procent) a obchodní domy (60 procent). Lidé z pohraničních oblastí nakupují nejvíce potraviny a nápoje (například v Ústeckém kraji až 56 procent dotázaných), naopak Pražané si pořizují především oblečení (37 procent). 

Proč nakupovat v zahraničí?

Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, které uvedlo 64 procent dotázaných. Češi oceňují také větší výběr (40 procent), možnost koupit si produkty, které v Česku nejsou dostupné (32 procent), nebo novinky, které na náš trh přijdou později (19 procent). Mnohé také láká, že cestu spojí se zajímavým výletem (44 procent). Jen tři procenta respondentů v zahraničí nakupují, protože je zde podle nich zboží kvalitnější. Naopak ti, kteří se nákupům v zahraničí vyhýbají, jmenují jako hlavní důvod celkové náklady, k nimž je třeba přičíst i cenu za dopravu, dále příliš velkou vzdálenost, složitou dopravu nebo jazykovou bariéru.

reklama
reklama
reklama