V Mexiku slaví úspěchy Barbie v podobě kostry, podle expertů jde o zneužití kultury
Firma Mattel přišla na trh s panenkou Barbie v podobě kostry k oslavám mexického svátku mrtvých. Podle expertů na mexickou kulturu je Barbie Catrina, která má propadlé rysy slavné mexické malířky Fridy Kahlové, jen dalším případem zneužití kultury pro komerční účely.
Existuje Barbie princezna, Barbie sportovkyně, Barbie pekařka nebo Barbie květinářka. Jak si všimla agentura AFP, v Mexiku se na místním trhu před blížícím se Dnem mrtvých prosazuje verze slavné panenky v podobě kostry. Vzbuzuje ale vlnu kritiky.
Druhá edice Barbie, ve které je panenka bílá jako kost a oděná tentokrát do růžových šatů, vyvolává pobouření u těch, kteří v ní spatřují snahy komercionalizovat nejvýznamnější mexickou tradici.
"Tato hračka připomíná Mexiko, jeho svátek, jeho symboly a jeho lid," ohrazuje se firma Mattel, výrobce série panenek. Den mrtvých (Dia de los Muertos) odpovídá slavnostem Všech svatých a dnu Památky zesnulých v křesťanském kalendáři.
Barbie nazvaná Catrina podle populární postavy mexické kultury se v obchodech prodává za 72 dolarů (asi 1660 Kč). Pro tento rok má výbavičku z růžových krajek a typicky mexických ornamentů, na rozdíl od loňska, kdy byla oblečena do černých šatů.
Ale podle expertů na mexickou kulturu je Barbie Catrina, která má propadlé rysy slavné mexické malířky Fridy Kahlové, jen dalším případem zneužití kultury pro komerční účely. "Tato verze Barbie je spojena s migrací, která je nyní mnohem větší," vysvětluje socioložka Librada Morenová z Národní autonomní univerzity v Mexiku.
"Z komerčního hlediska je tahle panenka hybridním produktem toho, co je na druhé straně hranic, ve Spojených státech, a toho, co zde známe my," dodává.
Ti, kdo kritizují "zneužití kultury", varují před nebezpečím překrucování tradic a symbolů. Librada Morenová tvrdí, že ve Spojených státech, kde žije asi 36 milionů Mexičanů či osob původem z Mexika, se slaví rostoucí počet mexických tradic.
Tvůrce této podoby Barbie, Američan mexického původu Javier Meabe, vysvětluje, že se snažil přispět k oslavě Dne mrtvých, který podle indiánských legend znamená návrat mrtvých do světa živých. Mrtví jsou uctíváni obětními dary v domácnostech a na hřbitovech.
"Je to velmi pěkná tradice, jakých je ve světě jen málo," soudí Carlos Sandoval, rovněž obdivovatel panenek Barbie. V roce 2003 byla tato tradice zanesena na seznam světového nehmotného dědictví UNESCO.
Nová edice Barbie je už čtvrtou v pořadí, ve které došlo k inspiraci mexickými ženami. Loni to byla Catrina 2019 a panenky věnované slavné golfistce Loreně Ochoaové a malířce Fridě Kahlové. Ta ale nemůže být v Mexiku prodávána, protože rodina Kahlové soudí, že vzhled panenky umělkyni neodpovídá. "Barbie byla vždy pojímána z čistě západního hlediska," vysvětluje Librada Morenová.
"Den mrtvých je jednou z nejčistších a nejpůvodnějších tradic v Mexiku. Ani Barbie, ani jiné projevy popové kultury její předhispánské kořeny (staré 3000 let) nezmění," soudí socioložka.