reklama

Tony Cragg, mistr biomorfního bronzu

Dokončení recenze

 

Tuto část jeho tvorby lehce připomíná v Galerii Jiří Švestka několikapatrová "babylónská" věž, instalace Clear Glass Stack z roku 2000, poskládaná z nesčetného množství lahví, skleněných nádob, pohárů, džbánů, skleniček a tabulového skla, výrazně přesahující výšku člověka.

Socha jako mentální obraz

Klíčovou část expozice pak tvoří jeho hřídelové a především multipohledové biomorfní bronzy. Sochy z posledních pěti let se sice mohou na první pohled zdát být "jen" abstraktní, ale prakticky všechny objekty mají stále schopnost evokovat pocity, myšlenky, představy a odkazy na něco, co důvěrně známe, co už jsme někdy předtím viděli nebo prožili.

Navíc si - přes současnou formu, terá vykazuje volnou spřízněnost s designem - Craggovy "mentální obrazy" zachovávají "staromódní" hodnoty, jako jsou um nebo pravdivost materiálu. Bronzů je "jen" sedm, ale času s nimi můžete trávit, kolik chcete.

Craggovy práce se neokoukají; stačí krok, nepatrně změnit úhel pohledu, odstup nebo se zaměřit na detail či průhled - a v tu ránu se před vámi objeví "úplně jiná" socha. Craggův sochařský svět není statický, ustrnulý; naopak jedním z jeho hlavních charakteristických rysů je proměnlivost.

Pojmout jeho biomorfní objekty jediným pohledem prostě není možné. Sochařskou část výstavy s odstupem doplňuje i několik Craggových grafik, většinou litografií, tištěných v malých nákladech. Výbornou expozici ještě umocňuje dobré, rozptýlené světlo, příznivě členitý a čistý prostor galerie i povedená instalace.

Dokonalost poznáte snadno: když na ni narazíte, je prostě dokonalá.

Tony Cragg. Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr 6, Praha 1. Výstava trvá do 1. dubna.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama