reklama

Spielberg s Hanksem zavelí rotě E

Dokončení recenze

 

Zatímco Spielberg se spokojil s úlohou výkonného producenta, Tom Hanks se kromě produkce ujal i režie páté epizody, spolupracoval na scénáři k epizodě první a ještě si v jedné epizodě stačil střihnout štěk britského důstojníka.

Na dalších dílech se vystřídalo sedm dalších britských a amerických režisérů. Z nich u nás můžeme znát režiséra druhé epizody Richarda Loncraina, autora romantické komedie Wimbledon či thrilleru Firewall, jenž má premiéru příští týden.

Ze známých herců se pouze v první epizodě objeví David Schwimmer (Ross z Přátel) v roli neschopného kapitána, který tyranizuje nováčky.

Sympatický Brit Damian Lewis, který hraje jednu z ústředních postav majora Winterse, se naopak díky účinkování v seriálu podíval do Hollywoodu; u nás byl nedávno k vidění v dramatu Žít po svém.

Rozdělit příběh Easy Company do hodinových epizod přineslo nespornou dramaturgickou výhodu: tvůrci se nehonili za dvouhodinovou stopáží celovečerního filmu, do které by museli vměstnat zásadní peripetie i dialogy, akční scény, morální poselství a navrch milostný příběh, aby to celé mělo šťávu a dostatečnou návštěvnost.

Přestože se jedná o jednoznačně americký pohled na události druhé světové války, dočkáme se jen naprosto nezbytného minima vlasteneckých projevů a záběrů na vlajku s hvězdami a pruhy. Snahu o "dokumentární" realismus podporuje rozhýbaná ruční kamera, kličkující v bitevní vřavě vždy v první linii.

A zejména osvědčený způsob vyprávění z pohledu zúčastněných, kteří nemají objektivně vševědoucí přehled o situaci. Po většinu času nevidíme generální štáby ani přehledné mapy bitev, ale ušmudlanou hrstku chlapů, jež skáče z příkopu do příkopu směrem, kterým jim zrovna bylo rozkázáno.

Před každou epizodou tvůrci zařadili krátký sestřih výpovědí dosud žijících členů roty E vzpomínajících na události, o kterých jednotlivé díly pojednávají. Ti také souhlasně tvrdí, že "přesně tak jako v seriálu to bylo i ve skutečnosti".

Některé scény, například setkání se zajatým německým plukem nebo objevení koncentračních táborů, o jejichž existenci nemají řadoví američtí vojáci nejmenší tušení, vyznívají velmi působivě.

Největší atrakcí pro oko diváka, znavené unylou vizáží televizních seriálů, jsou však bezpochyby vizuální efekty, kamera a výprava, jež po formální stránce zdařile navazují na Vojína Ryana.

Pokud vezmeme jako fakt, že američtí filmaři jsou dnes v podstatě jediní, kdo má finance na natáčení realistických válečných projektů, i to, že se jejich snímky nebudou zabývat vlasovci nebo brněnským odbojem, je nutno uznat, že Bratrstvo neohrožených je velmi dobře a sugestivně natočená výpověď o druhé světové válce. Minimálně v televizní produkci rozhodně vysoce převyšuje průměr.

Nova říká, že si od něj hodně slibuje, přesto ho vysílá až na samém konci prime timu, od 22 hodin. To znamená, že bude spoupeřit s Vyvolenými; podle mluvčí Novy by měl zaujmout 40 procent z těch diváků, kteří budou sedět u obrazovek.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama