reklama

Špatná učitelka poznamená dítě na celý život

Nízké platy, nedostatečná kvalifikace, neexistující koncepce - to jsou základní a dokola omílané problémy českého školství. O čem se však nemluví skoro vůbec, jsou špatní pedagogové.

Foto: Profimedia

Nízké platy, nedostatečná kvalifikace, neexistující koncepce - to jsou základní a dokola omílané problémy českého školství. O čem se však nemluví skoro vůbec, jsou špatní pedagogové.

Lidský faktor je totiž obtížně definovatelný. Nikdo nejsme dokonalý a každý z nás někdy chybuje. Jenže u lékařů, policistů a učitelů mají chyby fatální následky. Když ukřivdí učitel, pamatuje si to dítě po celý život.

Příliš mnoho očekávání...

Na jedné straně - an té žákovské - občas hraje roli sociální nezralost a nerozumně velké očekávání. "Nadržování, potupa při zkoušení, urážky, hádky a spousta dalšího. To vše ovlivňuje studium. Zažil to každý z vás. Vzpomeňte si, jak vás učitelé na základní škole potupně tahali před tabuli nebo napomínali za každé sebemenší špitnutí a šustění papírku při hodině. Protivné poznámky do žákovské, typu: Ničí školní majetek! Mlátí spolužáka pravítkem po hlavě!A co to dětinské tahání za uši a vyhazování za dveře? Bylo to vždy nečekané a pro nás žáky naprosto nepochopitelné," napsala na webu www.stredniskoly.cz studentka pražské obchodní akademie Gábina Benešová.

Se svými učiteli opravdu spokojená nebyla, a to nejspíš po celou dobu, co chodila do školy: "Někdy se nám zdá, že učitelé využívají svého postavení a své osobní problémy si vybíjejí na nás, ale na druhou stranu, mají k tomu zřejmě své důvody. Musím přiznat, že i já sama jsem učitele občas dost vytáčela. Na základní škole jsem měla sbírku poznámek větší, než Nový zákon nebo celá Bible. Je to ale mou povahou. Má někdo právo trestat mou maličkost za to, jakou mám povahu? Každý z nás žije tak, jak ho bůh stvořil a má právo na vyjádření své inteligence, krásy a spousty svých dalších kladných i záporných vlastností. Tedy i já mám právo na vyjádření své povahy a tudíž by mě nikdo neměl trestat podobnými způsoby."

Ano, předchozí řádky jsou naivní, ale slečna Gábina má ve svých osmnácti na nezralost nárok. Její učitelé nikoli. Ti by jí měli být vzorem profesním i lidským. Naskýtají se hned dvě otázky? Jsi učitelé opravdu takoví? A pokud ano - dokáže si slečna Gábina od nich něco dobrého vůbec vzít?

Leckdy tottiž bývá problém na obou stranách, a tak není divu, že to ve školách někdy vypadá, jako by vypadli z učebnice Edwarda A. Murphyho.

Škola dle Murphyho zákonů

Rovnice doc. Shattera: Žák druhé třídy může beztrestně umlátit třídní učitelku logaritmickým pravítkem. Umlátí-li však týmž pravítkem učitelka žáka, ocitne se na poměrně dlouhou dobu v nápravném výchovném zařízení.

Baffleův podotek: Učitelka nesmí umlátit žáka logaritmickým pravítkem dokonce ani v sebeobraně.

Commonovo upřesnění: Dochází k tomu mnohem častěji, než si myslíte.

Bullyova úměrka: Stejně jako jsou učitelé týráni žáky, jsou také žáci týráni svými učiteli.

Majoritní dodatek: Žáci mají ovšem nad učiteli vždy početní převahu.

Napište nám!

Kde se podle vás stala chyba? Dochází na školách k selhání lidského faktoru častěji než dřív? Měl by být kantor absolutní vládce, který diktuje pravidla z pozice moci, nepřipouští diskusi a žádá plnění požadavků bez otázek, případně porozumění? Nebo jsou naopak pedagogové příliš tolerantní? Stali jste i vy nebo vaše děti oběťmi špatného učitele nebo učitelky? Napište nám o tom! Příspěvky o délce maximálně 10 vět posílejte na adresu [email protected], do předmětu uveďte heslo "Učitelky".

Vaše příspěvky můžete posílat do 11. ledna. Nejzajímavější z nich uveřejníme a tři odměníme krásnou cenou - třemi hudebními CD (viz ilustrační foto jednoho z nich)! Chcete-li soutěžit, nezapomeňte připojit své jméno, adresu a telefonní číslo! Zaslané příspěvky se stávají vlastnictvím magazínu www.zena.cz a jejich posláním dáváte souhlas k neomezenému užití. Redakce si vyhrazuje právo příspěvky redigovat.

reklama
reklama
reklama