Zakažte Darwina! aneb Mělo by se ve škole učit o Bohu?
Zatím se české děti na školách učí, že svět je výsledkem evoluce. Je však možné, že vliv náboženských skupin povede k zákazu vyučovat Darwinovu evoluční teorii. V Americe se tak už stalo. Proč?
Zatím se české děti na školách učí, že svět je výsledkem evoluce. Je však možné, že vliv náboženských skupin povede k zákazu vyučovat Darwinovu evoluční teorii. V Americe se tak už stalo. Proč?
Protože prý evoluční teorie, jak ji popsal Charles Darwin, nemá dostatek vědeckých důkazů, které by potvrzovaly její pravdivost. Samozřejmě, jiné teorie mají také své mouchy, ale pod záminkou nedostatku důkazů evoluce a chybějících vývojových článků se i přes své nedostatky úspěšně derou na svět a šíří vlastní pravdy. A stále jich přibývá.
Evoluce, nebo inteligentní stvořitel?
Ne všem se totiž evoluce hodí k víře. Reakcí na vědu jsou kreacionistické teorie, které předpokládají, že svět vznikl zásahem nějaké vyšší moci. Neakceptují důkazy o tom, že se organismy vyvíjejí od nejjednodušších po složitější, nebo že člověk vznikl ze zvířete. Pro někoho nám život zařídila jiná inteligence nebo Bůh osobně.
Co se učí na školách?
Dnes považuje veřejnost evoluci za fakt a (neo)darwinistická teorie je chápána na stejné úrovni jistoty jako Newtonovy zákony, teorie relativity a teorie kvantová. Proto se od začátku 20. století začala vyučovat na školách.
A právě neotřesitelnost Darwinovské evoluční teorie pod zkouškami opakovaných experimentů zpochybňují kreacionisté. Zajímavý článek plný argumentů proti evoluci od Pavla Kábrta můžete najít na webu vrchlabsko.info. Autor je rozhořčen tím, že se nepotvrzená teorie o vzniku světa vykládá ve školách s takovou jistotou.
A co alternativy?
Jak jsou na tom s výkladem vzniku světa alternativní pedagogické směry? Nezáleží jen na filozofii školy, ale i na konkrétním pojetí učitele. Velmi znatelné rozdíly panují třeba na školách Montessori: jedna se od jakýchkoli vyhraněných náboženských názorů distancuje a nabízí současný stav vědeckého poznání, jinde se ovšem učí na úrovni poznání, kde byli vědci se svými objevy za dob duchovní autorky tohoto pedagogického systému. Tedy na přelomu 19. a 20. století.
Waldorfská pedagogika je zase postavena na antroposofii, jejímž autorem je Rudolf Steiner. Říká mimo jiné, že „lidským údělem je evoluce Já prostřednictvím nových a nových inkarnací, kdy Já vždy sestoupí z duchové oblasti do tří nižších těl. Nese si s sebou svou karmu, všechny pozitivní i negativní zážitky minulého života. Stejně jako člověk se i celý hmotný svět vyvíjí z duchovna". Podle Steinera má i hmotný svět své vědomí a celá příroda je oživena bytostmi, které kolísají mezi zhmotňováním a zduchovňováním.
Kdo útočí na evoluci, útočí na vědu!
Snaha kreacionistů je nebezpečná v útoku na darwinistickou teorii, protože ta je klíčem k pochopení vývoje přírody a stala se svorníkem řady dalších disciplín. Souvisí těsně nejen s genetikou a morfologií, ale i s antropologií, sociologií a nakonec i s ostatními vědami, chemií, fyzikou, geologií, kosmologií. Všechny tyto teorie a vědy jsou navzájem provázané a vytvářejí jednotný obraz světa.
Zhroucení nebo odmítnutí evoluční biologie by znamenalo popření správnosti téměř všech přírodních věd. A nejen to, poznání evoluce a jejích mechanismů má pro vývoj lidstva i praktický význam, ať už v oblasti ochrany přírody, v zemědělství, lesnictví nebo v medicíně. Zákonitosti sociobiologické potom vedou k porozumění lidské společnosti a umožňují ovlivnit i další demografický vývoj.
A co vy?
Věříte v evoluci? Má se na školách učit Darwinova evoluce, nebo se má upřednostnit jiná teorie podle typu školy? Nebo by bylo lepší, kdyby se děti učily o různých teoriích vzniku Země a mohly se pak samy rozhodnout, která je pro ně přijatelná? Jsou i všechny ostatní teorie vědecky nedostatečně prokazatelné? Hlasujte v anketě a diskutujte pod článkem!
zdroj: sekty.cz, rvp.cz, vrchlabsko.info.cz, ostoja.pl, casd.cz