"Samolibý" učitel? Co dělat, aby vám zobal z ruky!
Pro začátek si představte sama sebe jako nespokojeného rodiče, který v zájmu dítěte a své cti tasí meč, aniž by se před tím pokoušel vyjednávat. Vtrhne do třídy s jediným cílem - ukázat paní učitelce, jak se věci mají!
Pro začátek si představte sama sebe jako nespokojeného rodiče, který v zájmu dítěte a své cti tasí meč, aniž by se před tím pokoušel vyjednávat. Vtrhne do třídy s jediným cílem - ukázat paní učitelce, jak se věci mají!
Výsledek? Dozví se, byť velmi zdvořilými slovy, že jeho milovaná ratolest má inteligenci hraničící s minimem, chování řeznického psa a motivaci k učení dokonce pod psa. A tam někde je pes skutečně zakopaný... Někde ve vzájemné slušnosti, v úctě ke vzdělání, přístupu ke kantorům a k hodnotě peněz. Nabízíme vám článek nejen o učitelích, ale hlavně o tom, jací jsme my - rodiče.
Vulgární, agresivní, samolibí
Učitelé? Nikoli - rodiče! „Nejhorší je samolibý rodič," shrnuje Magda, padesátiletá učitelka na jedné pražské základní škole. Nepříjemné zkušenosti s vulgárními, agresivními otci nejsou výjimkou. A pedagogové si rodiče třídí podle toho, jak se s nimi jedná. Pokud je rodič hulvát, těžko může čekat, že se jeho syn stane favoritem paní učitelky...
Nastavení pravidel vzájemné komunikace je proto velmi důležité už od počátku spolupráce, která má v ideálním případě mezi učitelem a rodičem nastat - aneb jak si kdo ustele, tak si také lehne.
Ideální situace: ne vždy existuje
Velkým problémem bývá dostupnost. Učitel by měl rodičům na začátku roku sdělit, kdy je možné jej zastihnout ke konzultacím, a tato doba by měla skutečně platit. Pokud má rodič telefonní číslo, měl by si toho vážit, číslo je totiž v drtivé většině případů soukromé. Sluší se tedy neobtěžovat učitele po pracovní době. A protože to většinou nejde ani v pracovní době (zkuste se s telefonátem trefit do přestávky!), jeví se jako ideální cesta zaslání SMS zprávy, případně e-mailu. Je to v zájmu obou stran, když máte řešit situace, kdy je potřeba jednat operativně.
Když si kantorka zasedne
I kantoři jsou lidé, navíc lidé špatně placení za velmi zodpovědnou práci. Když to budete mít na paměti, podaří se konfliktu předejít. Způsob, jakým připomínky učiteli sdělujete, má totiž zcela přímý vliv na jeho vztah k žákovi, ať už si to pedagog uvědomuje, či nikoli. Proto se nevyplatí zbrklost. Napřed vyčerpejte všechny možnosti slušného jednání: příjemný úsměv a neformální atmosféra dokážou vždy daleko víc než nátlak.
Pokud vám tedy v práci učitele něco nevyhovuje, je dobré se nejprve vydýchat. Nespokojenost je potřeba vykomunikovat ústně, ale slušně. Písemný projev svádí ke čtení mezi řádky, při kterém hrozí komunikačními šumy a zbytečná nedorozumění. Dalším krokem by proto mělo být osobní setkání s učitelem.
Dítě ze vzájemné komunikace rozhodně vynechejte - i když je to těžké, neměli byste komentovat školní situaci doma a na vzkazy posílané přes potomka rovnou zapomeňte! Pro něj jsou - a měly by být! - obě strany silnou autoritou, na nabourání pozice kterékoli z nich doplatí všichni zúčastnění.
Řešení konfliktu: krizová komunikace
To je noční můra každého rodiče. „Mého syna učitelka fyzicky trestala, ale dělala to tak nenápadně, že nebyly důkazy. Bála jsem se jí něco říct. Nakonec pomohlo, že jsem se svěřila jiné učitelce ve sboru, u které jsem měla mladší dceru. Šeptanda po sborovně zabrala lépe než jakékoli dohady," popisuje maminka Vlasta z pražské Zbraslavi. To je ovšem poněkud neobvyklá cesta, která nemusí vždy fungovat.
Nejjednodušší je nasypat první várku stížností rovnou na učitele. Pokud budete vyřizovat spor za jeho zády rovnou s ředitelem, vzájemné vztahy do budoucna definitivně zazdíte. Žalování není žádoucí ani v rámci školních lavic, nedělejme to mimo ně!
Teprve když se nedohodnete, otevřeně přiznejte, že byste problém rádi probrali s vedením školy. Krajní řešení pak představuje přestup na jinou školu, účelnější je však hledat způsoby řešení tady a teď.
Jak postupovat?
- Vysvětlete bez emocí svoji situaci: co vás popudilo a proč
- Chtějte slyšet názor učitele - ony si děti umějí pěkně vymýšlet... Možná zjistíte, že pravda je někde uprostřed
- Zkuste se zeptat, co by učiteli pomohlo
- Zformulujte návrh na výchovné opatření
- Na závěr si shrňte, o čem byla debata a na čem jste se dohodli
- Po čase projevte zájem a ptejte se na zpětnou vazbu
--------------------------------------------------------------------------------
Jaký způsob vzdělávání si vybrat?