reklama
 

Lze dětem utajit existenci pohlaví? Ve Švédsku ano!

Jsi holčička, nebo chlapeček? Tak se ve Švédsku ptát nesmíte! Lingvisté dokonce upravili jazyk, aby neobsahoval rod mužské a ženský. Vyšla také první dětská knížka, jejímž (nebo jejíž) hlavním hrdinou (nebo hlavní hrdinkou) je bezpohlavní dítě Kivi.

Foto: Isifa/Thinkstock

Jsi holčička, nebo chlapeček? Tak se ve Švédsku ptát nesmíte! Lingvisté dokonce upravili jazyk, aby neobsahoval rod mužský a ženský. Vyšla také první dětská knížka, jejímž (nebo jejíž) hlavním hrdinou (nebo hlavní hrdinkou) je bezpohlavní dítě Kivi.

"A aby toho nebylo málo, do školek chodí konzultanti dohlížející na bezpohlavnost hraček. Autíčka pro chlapečky a panenky pro holčičky nejsou vhodné. Povoleny jsou kostky, stavebnice, omalovánky. Děvčátka jsou podporovaná v přestrojování za rytíře a chlapečkové za zachraňované princezny," popisuje sociolingvista Jaroslav Suk, český emigrant žijící ve Švédsku, ve svém článku na webu Česká pozice.

Sexistická čeština

Když se němečtí genderoví bojovníci rozčilovali nad slovem man (muž, ve významu člověk - tedy muž i žena) v obratech, jako je man muss wissen (ve smyslu "je všeobecně známo"), a chtěli zavádět i frau muss wissen, jen svou snahou mírně pobavili okolí.

V Čechách s naším sexistickým jazykem i myšlením by podobný pokus nejspíš vyvolal záplavu vtipů. No schválně, jak by se podle vás měl nazývat manžel české prezidentky: První pán? První muž? První manžel? První gentleman? Uhozené, viďte? Ale vraťme se zpět do Švédska. Tam jsou totiž podobné záležitosti míněny vážně - a dotahovány do důsledků.

Pohlaví? Neexistuje!

"Autoři jazykových změn vyšli z ideologické teze, že rozdíl mezi pohlavími je sociální konstrukcí, a tudíž se ho snaží uměle napravit," konstatuje Jaroslav Suk

Čtěte také: Jak ovlivnit pohlaví dítěte při početí? Jde to! >>

A tak má nyní švédština dva genderově seriózní gramatické rody: neutrum (rod střední) a reale, gramatický rod, který vznikl sjednocením mužského a ženského rodu, a k němuž nyní přibylo i bezrodé zájmeno hen. Světlo světa už dokonce spatřila i první kniha pro děti s novou gramatikou. Jmenuje se Kivi & Monsterhund (Kivi a Pes-netvor) a hlavním hrdinou je bezpohlavní dítě Kivi.

Ale kluci a holky se liší...

Publikace vzbudila velkou debatu, argumentující mimo jiné tím, že rozlišování mezi pohlavími je předpokladem pro reprodukci všech savců včetně lidí, a tedy pro přežití druhu. Ale objevují se i protesty obyčejných lidí, kteří si prostě jen neumí představit, že by jejich dítě bylo vychováváno pohlavně neutrálně. Pohlaví přece existují, takže nová gramatika bude dítě mást!

"Všechny indoevropské jazyky rozlišují mezi životným a neživotným a v kategorii životných mezi mužským a ženským. Ve Švédsku si malé děti brzy uvědomují rozdíly mezi pohlavími. Buď prostřednictvím sourozenců, na koupališti, ve školce, nebo když začnou chodit do školy. Jak dlouho chtějí tihle spisovatelé tajit dětem, že ve skutečnosti existují dvě pohlaví?" ptá se novinář Per-Ǻke Lindblom.

Papežštější než papež?

Nejde o první švédskou jazykově-sociální akci. V sedmdesátých letech se na úřadech zrušilo vykání a zavedlo tykání. Tyká se úředníkům, policistům, lékařům, armádním důstojníkům. Když se bývalého švédského premiéra Olofa Palmeho ptali po výhře ve volbách, jak oznámí králi, že bude sestavovat vládu, odvětil: "Řeknu mu: Ty králi!" Úprava se zažila a funguje dodnes.

Co si o podobných úpravách jazyka myslíte vy, naši čtenáři? Měli bychom třeba zkrátit ženská příjmení o koncovku -ová, která ženy "přivlastňuje" jejich manželům? Bylo by lepší být Jana Novák než Jana Nováková? A jaký máte názor na radikální švédské lingvisty? Bude podle vás zrušení rodů přínosem pro společnost a výchovu dětí? O tom můžete diskutovat pod článkem.

zdroj: ceskapozice.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Čtyřleté modelky? Vypadají jako luxusní prostitutky

Když je manžel psychopat: Příběh, ze kterého mrazí

Med vás zbaví kocoviny, pupínků i špatné nálady

 


 

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama