reklama
 

Kila jako na houpačce početí nesvědčí

Velmi vysoká či naopak výrazně nízká váha u ženy mohou nepříznivě ovlivnit šanci na těhotenství. Ještě horší je, když hmotnost kolísá mezi oběma extrémy.

Foto: Thinkstock

Velmi vysoká či naopak výrazně nízká váha u ženy mohou nepříznivě ovlivnit šanci na těhotenství. Ještě horší je, když hmotnost kolísá mezi oběma extrémy.

Příčinou je především hormonální nerovnováha, ke které v obou případech často dochází.

Více kil, více testosteronu

Ženy s nadváhou nebo obezitou nezřídka vykazují zvýšenou hladinou mužských pohlavních hormonů, takzvaných androgenů. V důsledku hormonálních změn, ke kterým vlivem zvýšeného množství tukové tkáně v organismu ženy dochází, potom neprobíhá správně ovulace. A bez ní nedojde k uvolnění zralého vajíčka.

Doporučujeme: Dokdy se stát matkou a kdy už je to nezodpovědnost?

Nejenže mají obézní sníženou šanci na otěhotnění, hrozí jim také častěji potraty, komplikace během těhotenství (preeklampsie, těhotenská cukrovka, zvýšený krevní tlak) a císařský řez při porodu.

Plod potom bývá častěji postižen vývojovými vadami a odrůstající dítě obezitou. Zhubnutí - zejména u velmi silných žen - pak významně zvýší šanci na přirozené otěhotnění.

I podvýživa bývá problém

Podobně jako nadbytečná kila, také prudký pokles váhy může narušit reprodukční mechanismy. Příčinou je opět hormonální nerovnováha, která rozhodí menstruační cyklus s důsledky podobnými jako při nadváze.

Ať už jsou příčinou chyby ve stravování nebo jde o vážnější poruchu příjmu potravy chyby v dosavadním stravování, vždy bude dobré vyhledat radu odborníka.

Jak se tedy stravovat?

Přiměřeně! Strava by měla tělo zásobit potřebnými živinami a být především vyvážená. Ideální je vyjít z potravinové pyramidy a respektovat přitom glykemický index potravin. Můžete zkusit i mírnou detoxikaci organismu, která přispěje ke zdravějšímu genetickému základu budoucího miminka.

Čtěte také: Kdy je ideální otěhotnět? Ani to nechtějte vědět!

Je dobré rozšířit jídelníček o kyselinu listovou a jiné vitaminy B: B6 pomáhá udržet rovnováhu hormonů, pozitivně ovlivňuje růst, vývoj a dobrý fyzický i psychický stav organismu, B9 (kyselina listová) podporuje růst a krvetvorbu, snižuje vznik různých dětských defektů v prenatálním období a B12 podporuje správný vývoj organismu.

Kyselinu listovou obsahuje zelená listová zelenina, brokolice, květák, růžičková kapusta, zelený hrášek, zelené fazolky, okurky, chřest, vaječný žloutek, špenát, sója, borůvky. Vhodnou stravou je i meloun, pivovarské kvasnice, luštěniny, grapefruit, rozinky a pšeničné klíčky.

Tělu také prospěje doplnění vitaminů D a E, minerálů a prvků (vápník, zinek, selen, železo) i omega-3 mastných kyselin, klidně ve formě potravinových doplňků.

Čemu se vyhnout?

Samozřejmostí je vynechání alkoholu a cigaret, o drogách ani nemluvě. Vyhýbejte se sladkostem a tučným, přesoleným jídlům z fastfoodů. Omezte kofein v podobě kávy, čaje i čokolády - byla totiž vysledována souvislost mezi ním a nízkou porodností.

Nevhodné jsou též potraviny s vysokým obsahem vitaminu A ve formě retinolu - třeba játra. Nepřehánějte to ani s tučnými rybami, které mohou obsahovat dioxiny a polychlorované bifenyly.

Ale hlavně - nejdůležitější je na početí nemyslet! Jinak může psychika rozhodit i dobře nastartovaný organismus a celou snahu zničit. Milování by vždy mělo vycházet z přirozené potřeby, ne ze zoufalé snahy počít, teprve potom bude tělo fungovat tak jak má.

zdroj: Zenska-neplodnost.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Babské rady: K dítěti pomůže ananas a grep

Jste stará duše? Jak poznat, že nežijete na Zemi poprvé

Testosteron u žen: Jedna z příčin neplodnosti

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama