Naučte se mluvit se svými dětmi: Jak je přimět, aby vyprávěly, co bylo ve škole
Na otázku, jak se měly, odpovídají "dobrý". Na tu další: "Co se probíralo?" opáčí, že nic. Komunikace s vašimi ratolestmi ale také může být otevřená, živá, obohacující pro obě strany.
Není to o tom, že by to dcery a synové dělali schválně. Nejprve je ale musíme naučit, aby se nám svěřovali. Zvládnou to i introvertní děti, které mají problém o svých pocitech mluvit. Jak?
Začněte s tím opravdu brzo. V případě, že vaše dítě chodí do jeslí či školky, vždy se ho na to, jak strávilo den, ptejte. "Jak ses měl/a" ale není dostatečná otázka. Přidejte takové, které ukážou zájem. Co bylo k obědu? Šli jste dnes na procházku? S kým sis nejvíc hrál/a? Co se ti dneska nejvíc líbilo? I dvouleté dítě zvládne odpovědět na jednoduché dotazy ano/ne, trénujte to proto už od tohoto raného věku. Dozvíte se tak nejen víc o tom, jak vaše ratolest prožila svůj den, ale pomůžete jí uchovat si nejdůležitější vzpomínky.
I dospělí musí dělat úkoly
Seznamte se se školou, kterou vaše dítě navštěvuje. Zapamatujte si jména učitelů a jaké učí předměty. Vědět byste také měli, s kým chodí váš syn či dcera do třídy. Choďte pravidelně na třídní schůzky, s pedagogy komunikujte. Můžete si číst i menu v jídelně, abyste měli představu, co váš drahoušek obědvá, a pak místo obecné otázky "Co bylo k obědu?" můžete říct: "Ve středu budou špagety, ty máš moc rád."
Až bude vaše dítě v sedmé nebo osmé třídě, je možné, že se jeho zájmy hodně změní. Mluvte o nich, ptejte se na to i učitelů. Řada rodičů vůbec neví, že jejich puberťák získal lásku k filmům, literatuře nebo že ho právě začala bavit fyzika.
Čas na snídani
Ráno je ideální příležitost k tomu, abyste s dětmi vzájemně probrali, co vás dnes čeká. Je to mnohem lepší probrat u snídaně než večer, kdy jsou všichni unavení a děti musí ještě dělat úkoly.
Naučte své děti stanovovat si cíle
Čeho by chtěli dosáhnout v letošním školním roce? Co k tomu budou potřebovat? Takové úvahy jim pak pomohou i v dospělém kariérním životě. Můžete jim pomoct, co by to mělo být. Ať už si zlepšit známku v matematice, číst víc knih, nebo být sebevědomější.