10 tipů, jak dělat domácí úkoly a neotrávit sebe ani potomka
Domácí úkoly se často stávají zkouškou nervů pro rodiče i děti. Jak se vyvarovat každodennímu stresu a hádkám, nám poradila učitelka s dvacetiletou praxí.
Domácí úkoly jsou mnohdy za trest nejenom dětem, ale i rodičům. Nicméně právě ti by se o přípravu dětí do školy měli aktivně zajímat, motivovat je a vytvořit vhodné podmínky.
Děti se při plnění domácích úkolů naučí plánovat, organizovat si práci. Rodiče jim svojí přítomností dají najevo, že jejich činnost je důležitá. Společně pak zapracují na lepších školních výsledcích.
Na co by při tom rodiče neměli zapomenout? Zeptali jsme se učitelky s dlouholetou praxí na pár tipů:
1) Staňte se aktivním rodičem
Čile komunikujte s pedagogem a zajímejte se o probírané učivo. Nečekejte jen na třídní schůzky nebo konzultace. Snažte se s učitelem být v kontaktu co nejvíce. Vysvětlí vám, co je třeba, případně vás upozorní na nedostatky a problémy.
2) Vytvořte pracovní kout
Pokud dítě nemá k dispozici vlastní pokoj a psací stůl, vytvořte mu místo, které mu ho plnohodnotně vynahradí. Ať už vznikne na kuchyňském stole nebo v obývacím pokoji, do školákovy bezprostřední blízkosti umístěte všechny potřebné pomůcky, od pastelek až po nůžky a lepidlo. Dbejte i na kvalitní a dostatečné osvětlení.
3) Vypněte televizi, ztlumte rádio
Rovněž dbejte na to, aby potomek měl při učení dokonalý klid. Puštěná televize nebo rádio, případně telefonování, ho ruší a nemůže se proto soustředit.
4) Pravidelný rytmus
Děti milují pravidelnost a rytmus. Stejně jako ve škole podle rozvrhu by měly fungovat i doma. Domácí přípravě by se tedy měly věnovat pokud možno každý den ve stejný čas. Někomu mohou vyhovovat odpolední hodiny, jiní dávají přednost podvečeru. Samozřejmě záleží jen na vás a možnostech dítěte.
5) Nepřetahujte je
Doba strávená nad úkoly by se měla odvíjet od konkrétního typu dítěte. Jsou ty, kterým stačí deset minut, a to pouze na přípravu tašky, další potřebují půl hodiny. Každopádně čas, který domácí přípravě věnujeme, by měl být přímo úměrný věku. Například prvňáci by ji měli věnovat maximálně 30 minut.
6) Vytvořte plán
Důležité je práci si dopředu rozvrhnout. S tím byste měli dětem pomoci. Obtížnější úkoly načasovat na začátek, lehčí by měly přijít až po nich. Děti se tak navíc naučí, jak důležité je si organizovat práci, což v dospělosti nepochybně ocení.
7) Úkoly nedělejte za něj
"To jsou moje úkoly, ne tvoje," slýcháme často. Respektujte přání potomka i jeho učitele a nesnažte se zasahovat víc než je nutné. Vaší hlavní rolí je dítěti vysvětlit nejasnosti, ne vypracovat úlohu za něj.
"Pokud se vám nelíbí, jak potomek úkol napsal, nechtějte po něm, aby ho opravoval. Po druhé to nebude o moc lepší, unaví se a navíc ho to možná i přestane bavit," radí učitelka.
8) Kontrolujte, ale neopravujte
Po vypracování by samozřejmě měla přijít kontrola. Případné chyby by si měl školák umět najít sám, stejně jako najít správné řešení.
Speciál Zpátky do školy: Tipy a rady
Nechte se inspirovat tipy na výbavu a pomůcky pro školáky od první třídy po maturitní ročník.
Tipy pro prvňáky
Tipy pro celou základku
Tipy pro středoškoláky
9) Chvála je nade vše
Pochvala od mámy nebo táty vydá za deset jedniček v žákovské. Mějte to na paměti a svého potomka chvalte, kde můžete. Pověste si třeba jeho vydařený diktát nebo výkres na ledničku a nezapomeňte se hlasitě zmínit o tom, jak šikovného potomka máte všem svým příbuzným.
10) Učení není mučení
Motivujte dítě, a snažte se z učení udělat zábavu. Jak? Nepoužívejte hesla typu "musíme se učit" nebo "přestaň si hrát, jdi si dělat úkoly!" Už vůbec ho k učebnicím neposílejte za trest. Chcete, aby ho škola bavila? Zkuste třeba zábavné kvízy nebo testy. "Počítači bych se v tomto případě nebránila. Na internetu existuje spousta naučných stránek, které pomáhají rozšířit obzory," dodává pedagožka.
Aplikujete všechny zmíněné rady a přesto to nezabírá a dítě ze školy nosí špatné známky? Opět promluvte s učitelem a dohodněte se na společném postupu. Přetrvávající problémy totiž mohou být způsobeny špatným zrakem nebo různými poruchami učení, od dyslexie, dysgrafie až po poruchu pozornosti.
"Poruchy učení se s jistotou potvrzují obvykle během druhé třídy. V případě, že nastane problém, upozorním rodiče a doporučím návštěvu pedagogické poradny," uzavírá učitelka.