Budou vysoké školy zdarma a on-line?
Vysoké školy se ve srovnání s nižšími stupni vzdělání vyznačují podivuhodnou stabilitou. Univerzity přežívají stovky let v téměř nezměněné podobě. V poslední době se však jejich monopol na „výrobu" vysokoškoláků začal rozpadat. Nemluvíme momentálně o ostudném kupčení se vzděláním ve stylu plzeňské univerzity ani o zániku či krizových menších soukromých vysokých škol. Jde o celý systém terciárního vzdělávání, který posunují moderní on-line technologie směrem k úplně novému pojetí.
Vysoké školy se ve srovnání s nižšími stupni vzdělání vyznačují podivuhodnou stabilitou. Univerzity přežívají stovky let v téměř nezměněné podobě. V poslední době se však jejich monopol na „výrobu" vysokoškoláků začal rozpadat.
Nemluvíme momentálně o ostudném kupčení se vzděláním ve stylu plzeňské univerzity ani o zániku či krizových menších soukromých vysokých škol. Jde o celý systém terciárního vzdělávání, který posunují moderní on-line technologie směrem k úplně novému pojetí.
Desítky tisíc studentů
V polovině prosince loňského roku začali asistenti na Stanfordovy univerzity nabízet kurzy umělé inteligence a kurzy informatiky - to by nebylo nic nového. Jenže oni je nabídli zájemcům po celém světě: on-line a navíc zadarmo! Zapsaly se desítky tisíc studentů.
Nabídka volně přístupných internetových kurzů není sama o sobě nijak nová, s touto praxí začal před deseti lety MIT a připojily se i další elitní univerzity Yale a Carnegie Mellon. Novinkou Stanfordu ovšem je, že umožní studentům skládat zkoušky v kontrolovaném prostředí na různých místech po celém světě. Ti, kteří uspějí v testu z umělé inteligence a v pozdější zkoušce, dostanou od profesorů dopis s osvědčením. Počátkem letošního roku pak byla založena nezávislá obchodní společnost Udacity, která nabízí kurzy v počítačových vědách zaštítěné odborností univerzity a uděluje certifikáty.
S podobným projektem následoval MIT, který vytvořil za podobným účelem neziskovou organizaci MITx. Ta bude nabízet volně přístupné on-line kurzy od základních po nejvyšší úroveň, určené desítkám nebo stovkám tisíc studentů po celém světě. I zde bude možné skládat zkoušky a získat osvědčení.
200 jako 200 000!
Počet organizací, které nabízejí certifikáty mimo tradiční systém, roste. Loni se k nim přidala třeba Khan Academy s odznaky Schopný aritmetik či Mistr trigonometrie. Tato netradiční osvědčení získali žáci, kteří využili její vzdělávací videa.
Udacity a MITx sice zatím existují mimo systém tradičních vysokoškolských a univerzitních diplomů. Nemají akreditaci ani nedostávají dotace. Váha jejich osvědčení vychází pouze z autority osoby, která osvědčení vydává, a z transparentnosti celého procesu. Je proto velmi nepravděpodobné, že by tato osvědčení byla přijímána stejně jako diplomy z tradičních škol. Ale… zatím. Kdo ví, kam se vnímání posune za několik let.
Nové společnosti totiž fungují bez státních dotací a regulace. Jejich metody poskytování služeb jsou neuvěřitelně levné, obslouží 200 studentů za téměř stejnou cenu jako 200 000 studentů. To výrazně zvyšuje efektivitu vzdělání a celý vzdělávací systém posunuje do zcela nové roviny: budou vysoké školy zadarmo?
Převažující obchodní model vysokoškolského vzdělávání budoucnosti možná nebude stát studenty vůbec nic kromě jejich vlastního vynaloženého úsilí. Budou moci pracovat s volně přístupnými zdroji a za hodnocení získaných znalostí zaplatí jen malý poplatek.
Kdy nastane bod zlomu?
Tradiční diplomy mají výhodu jednoduchosti a univerzální srozumitelnosti. Nevypovídají však příliš o tom, co student skutečně umí, a jsou stále dražší. Dobový trend je jasný, otázkou zůstává, kdy nabídka a kvalita netradičních osvědčení dosáhnou kritické meze přijatelnosti ze strany zaměstnavatelů. Nejspíš ve chvíli, kdy nějaký státní úřad nebo společnost obchodovaná na burze porovnají dovednosti držitelů tradičních diplomů a držitelů netradičních osvědčení. Pokud ti druzí uspějí a získají zaměstnání, bude nastartováno ke změně.
zdroj: scio.cz
--------------------------------------------------------------------------------
Vysoké školy v celé ČR.