Boháč, nebo popelář? To se rozhoduje už ve školce!
Věděli jste, že znalosti ze školky ovlivní váš plat ve třiceti letech? Přitom úroveň vzdělání českých dětí rok od roku klesá... Kdo za to může? A jaké to bude mít dopady?
Mluví se o tom hodně: úroveň vzdělání českých školáků je rok od roku horší. Čím to je? Kdo za to může? A jaké to bude mít dopady?
Velké a negativní! Statistikové totiž zjistili, že postavení a plat třicetiletého člověka ovlivňuje už jeho úroveň znalostí v mateřské škole! Naše úroveň vzdělání na prvním stupni základní školy určuje například, jestli zvládneme vysokou školu. Pokud se totiž nenaučíme učit a číst s porozuměním už ve druhé, třetí třídě, nedoženeme to už nikdy. Je tomuto fenoménu věnována v našich předškolních zařízeních dostatečná pozornost?
Učitelé jsou přetěžovaní
Kvalitního učitel se po skončení vyučování připravuje na další den a kromě toho má na sobě poměrně slušnou administrativní zátěž. Pedagog je přetěžován i vysokými nároky na výstupy žáků. Ve třídách je opět vysoký počet dětí a přibývá žáků, kterým je potřeba věnovat se individuálně. To jde ovšem jen do určité míry. V momentě, kdy počet dětí se specifickými poruchami přesáhne určitou hranici, integrují se najednou nadaní žáci mezi problémové, jinak není možné individuální přístup vůbec zajistit. To zase bude jen těžko vyhovovat těm schopnějším ve třídě.
Ředitel si sboru skoro nevšímá
Administrativní zátěž ředitele přesahuje o mnoho procent běžný standard v zahraničí. Řediteli pak nezbývá čas na budování týmu, na rozvoj kvality školy. Učitelé bývají zavření ve svých třídách hermeticky, málokdo z ředitelů ví, jak jeho učitelé vlastně učí. Výjimky samozřejmě existují, ale povinná hospitace tento neutěšený stav nevytrhne. Proč by si to také vedení zjišťovalo, když je rádo, že mu vůbec nějaký učitel do školy nastoupí. Výhodou je, když nová učitelka do roka neotěhotní a že má zajištěné hlídání vlastních dětí v případě nemoci. Pokud by to byla učitelka fyziky, vezmou ji, podle mě, i těhotnou.
Odpad, zřejmě nerecyklovatelný!
S odpadem je potíž - zvlášť když se kupí na jednom místě. Nejsme teď v ekologii, mluvíme o pedagogické fakultě. Úroveň přípravy, přestože se jí věnuje značná pozornost a neustále se pokouší o inovaci, je velmi slabá. Je to ovšem způsobeno především tím, že učitelské povolání je kvůli podprůměrným platům neatraktivní. Na školu tak přichází studenti, kteří se jinam nedostali - nikoli elita, která má co nabídnout. Málokdo z fakulty také opravdu chce stanout jednou před třídou plnou žáků.
Rodiče jsou spokojeni!
A nejhorší na celém stavu českého vzdělávání je, že téměř 85% rodičů je s ním spokojeno! Nejspíše proto, že lidi dnes zajímá hlavně to, do kolika bude školní družina a jestli se škola postará kvalitně o dítě celý týden až do večerních hodin a není ho potřeba např. Vyzvedávat po obědě a převážet na zájmové kroužky.
Nakonec ještě jedna věc - bude vůbec potřeba mít v budoucnu školy? Nebudeme se učit pomocí virtuálních sítí nebo domácích škol? Je učitel ten, kdo dokáže zajistit potřebnou úroveň všech studentů ve třídě?
zdroj: zpráva McKinsey