ADHD: Nevzdělavatelný a nevychovatelný idiot?
Je hyperaktivní dítě skutečně nevzdělavatelný a nevychovatelný idiot? Rozhodně ne!
Je hyperaktivní dítě skutečně nevzdělavatelný a nevychovatelný idiot? "Rozhodně ne!" říká lékařka Jana Martincová, maminka syna Richarda, kterému lékaři diagnostikovali ADHD.
Podle ní je diagnostika poruch chování v dětském věku mnohdy sporná. Rodiče by se proto neměli soustředit jen na zaškatulkování do určité kategorie. Trvalou, láskyplnou a důslednou prací s dítětem totiž mohou dosáhnout v jeho rozvoji pozoruhodných výsledků.
Největší šok mého života
"Právě jsem utrpěla největší šok svého života," svěřuje se na diskusním fóru uživatelka s přezdívkou Calamity J. "Richard udělal přijímačky na oba gymply. Dostal se nejen na matematický, ale uspěl i na gymnáziu. Skončil pátý, hlásilo se tři sta jedenáct dětí," popisuje nadšená matka.
Čtěte také: Mám hyperaktivní dítě, nebo je to nevychovaný spratek?
Desetiletý Richard překvapil svým výkonem o to víc, že jeho školní asistentka ještě loni kroutila hlavou nad nápadem rodičů dát jej na gymnázium. Pochybovala, že dítě, které má poruchu pozornosti s hyperaktivitou, možná i projevy poruch autistického spektra, potvrzení z poradny o dysgrafii a přiděleného osobního asistenta, bude něčeho takového vůbec schopné.
Nedejte na diagnózy!
S podobným přístupem se MUDr. Jana Martincová, Richardova matka, setkávala už od školkového věku svého syna.
"Podle lékařských údajů trpí poruchou ADHD přibližně jedno dítě z patnácti. Také rodiče jiných dětí, stejně jako jsme to dělali my, často obcházejí jednoho bezradného psychologa za druhým. Navštívení odborníci pak od sebe opisují často pouze nastřelené diagnózy. Odhalování dalších a dalších poruch nikdy nekončí. Rodič se nakonec víc soustředí na samotné diagnózy než na práci s dítětem," popisuje lékařka, čím sama prošla.
Neházejte flintu do žita
Hyperaktivní děti jsou neposedné a mají potíže s koncentrací. Nemusí však mít nižší IQ, jak by na první dojem odpovídalo jejich chování. Při správném a laskavém vedení jsou schopny ohromných výkonů. Je však důležité začít s nimi co nejdřív pracovat.
Jednou z nejvhodnějších společných aktivit jsou společně strávené chvíle spojené s poznáváním a zábavným učením.
Doporučujeme: Máte doma indigové, křišťálové nebo duhové dítě?
"Zvídavé a temperamentní dítě se hned tak s něčím nespokojí," konstatuje Jana Martincová. Proto napřed vymyslela pro syna Říkačky pro chytré hlavičky a později Předškolákovy týdeníčky s více než tisícem ručně malovaných obrázků. Čas, který tak synovi věnovala, se jí plně zúročil.
Nestyďte se požádat o pomoc
"Těm, kteří v sobě marně hledají sílu s dítětem pracovat, bych doporučila návštěvu kvalitní psychoterapeutky. Tu jsme původně našli pro syna a nakonec jsme u ní skončili i my," přiznává lékařka. A je ráda. Právě pomoc psychoterapeutky totiž nastartovala Richardovy studijní úspěchy.
"Tatínek přestal hledat zázračnou pilulku na hyperaktivitu, svého jiného syna lépe přijal a více se mu věnoval. A já jsem se ujistila, že dělám to nejlepší, co můžu. Ríša díky tomu objevil nejen velkého koníčka - animování videí, ale i další kousek sám sebe," uzavírá Jana Martincová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Učení - mučení: Proč to dětem ve škole nejde?