reklama

Recept na dopravní zácpu: Zúžené silnice

Praha - Dopravní experti zjistili, že přetíženému městu pomohou užší - a tedy řidičsky neatraktivní - silnice. Uvnitř: ANKETA.

A to proto, že stále širší silnice zkrátka nikdy nebudou zvyšujícímu se počtu automobilů stačit.

"Před českými politiky v tomto směru stojí úkol vysvětlit restriktivní kroky veřejnosti," říká poradce ministra životního prostředí pro dopravu Aleš Kuták.

"Ve Spojených státech vzniklo heslo Z dopravní zácpy se neprostavíš," tvrdí Kuták.

Každá nová silnice zvyšuje poptávku. Vztah přímé úměry mezi dopravním objemem a kapacitou funguje ale oběma směry - při snížení dopravní kapacity se obvykle sníží objem dopravy.

Ekologové tak podle vzoru například Dánska doporučují nerozšiřovat ve městech dopravní síť, ale soustředit se na rozvoj dalších druhů dopravy. Změnit zvyklosti, které vedou k růstu emisí a hluku, lze ekonomickými a administrativními restrikcemi.

Kuták míní, že pokud se politici budou snažit problém vysvětlit, mají šanci pochodit.

"Jen málo lidí je zcela bezohledných - řekne, mně na nějakých astmaticích nezáleží," soudí dopravní expert.

Co takhle spolujízda?

Ve chvíli, kdy se ztíží možnosti pohybu autem, podle něj lidé začnou uvažovat o společných jízdách, rozmyslí si, jestli pojedou do centra několikrát za den, nebo termíny schůzek naplánují do jedné cesty, soudí.

Podobný postup je možné podle Kutáka použít i pro kamionovou dopravu. Hodně si slibuje od plánovaného zavedení mýtného a vyššího zdanění podle míry vypouštěných emisí.

Důležité bude po zavedení elektronického zpoplatnění dálnic pro kamiony také zakázat pohyb těžkým vozidlům po paralelních komunikacích, jak to udělali v Rakousku. Stejně jako u městské dopravy musí podle Kutáka stát nabídnout alternativy, tedy logistická centra, přepravu po železnicích a lodní dopravu.

Za dobrý nápad považuje státní dotace pro rozjezd linek kombinované dopravy.

Hluk a zplodiny

Stále se zvyšující počty automobilistů v ulicích dokládají statistiky, v porovnání s rokem 1990 nakoupili Češi v roce 2004 skoro dvakrát víc benzinu a nafty.

Osobní auto či dodávka před patnácti lety připadaly na každého čtvrtého obyvatele země, předloni to byl každý třetí. Počet kamionů rapidně stoupl po vstupu země do Evropské unie.

S výjimkou emisí olova, které klesly po roce 2000 díky zákazu jeho používání jako přídavné látky do pohonných hmot, se v posledních letech emise z dopravy nesnižují, zplodin oxidu uhličitého a prachových mikročástic dokonce přibývá.

V absolutních číslech z výfuků českých automobilů před 15 lety vylétlo deset milionů tun oxidu uhličitého, loni 17 milionů tun. Největší podíl, 7,6 milionu tun v 2004, připadá na individuální silniční dopravu.

Zejména lidé žijící ve městech a v okolí dálnic trpí také přílišným hlukem.#reklama

reklama
reklama
reklama