reklama

Přestupky politiků v Evropě

Soukromá auta či vládní limuzíny ministrů, poslanců a strážců zákona povolené rychlosti překračují i jinde v Evropě.

Ve Francii mezi hříšníky novináři vedou i premiéra Dominiqua de Villepina či ministra vnitra Nicolase Sarkozyho. Novináři se zaměřili zvlášť na Sarkozyho, který vede kampaň za zvýšení bezpečnosti na silnicích. V jednom případě sledovali jeho auto na padesátikilometrovém úseku. Když sečetli překračování rychlosti, jízdu na červenou, v protisměru a v pruhu pro autobusy a další prohřešky, zjistili, že běžný občan by přišel o 40 bodů. Normálně má ale bodů jen dvanáct.

"Rekordman" na Slovensku, bývalý ministr hospodářství Pavol Rusko, překročil na dálnici v Rakousku limit o 100 kilometrů v hodině a policistům se jej podařilo zastavit až po osmi kilometrech.

V Polsku nejsou rychle jedoucí ministerské limuzíny tak častým námětem článků. Větší pozornost média věnují politikům, kteří za volant usedají pod vlivem alkoholu. Ročně se objeví asi desítka případů, mnohdy spojená i s dopravní nehodou. Od letoška proto mohou policisté opilé zákonodárce zadržet. To je velká změna, protože dříve politiky chránila imunita.

V Británii si zase skotský dopravní policista Blair McMaster loni užíval rychlosti přes 200 km/h. Jeho jízdu ale zachytila kamera a postup byl stejný jako u každého jiného řidiče - soud, peněžitý trest a odnětí řidičského průkazu na rok. Podobně dopadl letos bývalý vůdce Labouristické strany a eurokomisař Neil Kinnock. Tak dlouho jezdil nad povoleným limitem, až nasbíral 12 bodů a šel k soudu. Dostal pokutu 800 liber (přes 30 000 korun) a byl mu na půl roku odebrán řidičský průkaz.

Případ "piráta silnic" z řad policistů řeší i Švýcarsko. Policejního důstojníka z kantonu Vaud radary v březnu zachytily, jak se v civilním služebním voze řítí po dálnici rychlostí 217 kilometrů v hodině. Paradoxní je, že tento policista má na starosti právě radary. Muž se hájil tím, že chtěl ověřit funkčnost zařízení. Jeho nadřízený předal věc soudu.

V Ruské federaci otázka nestojí, jakým způsobem jezdí politici. Problém je, zda jim neprivilegovaní občané dokáží včas uhnout z cesty. Přesvědčil se o tom nedávno i Oleg Ščerbiňskij, kterého letos poslal soud na pět let do vězení. Podle justice loni zavinil smrt gubernátora Altajského kraje a někdejšího oblíbeného herce Michaila Jevdokimova, když odbočoval z hlavní silnice. Do vozu, v němž seděla i jeho žena s dcerou, narazil gubernátorův mercedes jedoucí na nepřehledném úseku rychlostí přes 150 km/h.

Ščerbiňského osud vyvolal protesty desetitisíců ruských řidičů od Kalinigradu po Vladivostok. Jejich jízdy ruskými městy s černými vlajkami, snaha domoci se "spravedlnosti pro kolegu" a zákazu aut s majáčky, ale nic nezměnily. Ruské silnice stále brázdí stovky luxusních vozů, pro které zřejmě předpisy neplatí a přednost si vydobývají modrým blikajícím světlem na střeše.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama