reklama

Pomoc pro spotřebitele: Smluvní pokuta se nesmí skrývat

Zprávy z Aktuálně.cz pro Insider

Brno - Ujednání o smluvní pokutě musí být součástí hlavního textu spotřebitelské smlouvy. Nesmí být "schováno" ve všeobecných obchodních podmínkách nebo třeba v menším písmu či příloze hlavní smlouvy. Konstatoval to Ústavní soud, který konkrétně řešil spor bývalého klienta společnosti UPC ohledně údajně nepřiměřené smluvní pokuty za včasné nevrácení modemu.

Ústavní soud nicméně zdůraznil, že není proti samotné existenci smluvních pokut ve spotřebitelských smlouvách. Důležité však je, aby texty spotřebitelských smluv byly dostatečně čitelné, přehledné, logicky uspořádané a srozumitelné i pro průměrného spotřebitele.

Podle soudu se na ujednání o smluvní pokutě vztahují stejné požadavky jako na rozhodčí doložku. Musí být tedy součástí listiny, na niž spotřebitel připojuje svůj podpis. Pouhý odkaz na všeobecné podmínky nestačí, nesmí se ani skrývat v přílohách smluv.

"Smluvní ujednání musí mít dostatečnou velikost písma, nesmějí být ve výrazně menší velikosti než okolní text, nesmějí být umístěna v oddílech, které vzbuzují dojem nepodstatného charakteru," uvedl soud v nálezu. Soudkyně Ivana Janů míní, že takové řešení je v rozporu se zásadou poctivosti a posiluje stav, kdy práva firem a spotřebitelů nejsou v rovnováze.

reklama
Doporučené recepty
    reklama