Padáky VTP-100, nejdražší celty na světě
Krátká historie jedné z největší kauz 90. let minulého století
Ministerstvo obrany uzavřelo zakázku na padáky VTP-100 v 90. letech minulého století s neexistující společností Anex Cirus, s.r.o., která nebyla nikdy zapsána v obchodním rejstříku. Podle podle policie byla tudíž smlouva na dodávku VTP-100 armádě od samého počátku neplatná. Dohodu nelegalizovaly ani narychlo sepsané dodatky. Kriminalisté konstatovali, že i ony jsou kvůli formálním vadám neplatné. Podle právníků nelze navíc legalizovat něco, co nikdy neexistovalo.
Soutěž vyhrála firma, která neměla s vývojem a výrobou padáků nejmenší zkušenosti. Na druhém místě skončila firma Mars Jevíčko, jejíž odborníci do té doby zkonstruovali šestnáct typů padáků.
Projekt, který pohltil stovky milionů korun, nebyl včas zrušen a je podezření, že zřejmě proto, že se na něm podíleli někteří vlivní úředníci ministerstva obrany a generálního štábu. Bývalý ředitel odboru nákupu materiálu ministerstva Josef Fabián podepisoval s Anexem smlouvu, aby poté padáky VTP-100 nabízel na Slovensku. Do Anexu přestoupil i člen ministerské komise, která vybírala dodavatele padáků. Podplukovník Pavel Vašíček, jenž kontroloval kvalitu padáků, byl dokonce registrován jako spolutvůrce typu VTP-100, za což mu podle zákona patří významný podíl ze zisku.
Tajná zpráva ministerstva obrany z roku 2001 založená na posudku Vojenského technického ústavu letectva uvádí, že desetina z dodaných padáků by se nikdy neotevřela. Další vážné potíže by měla většina z nich. "Je to strašné! Prověřili jsme přes pět set padáků a zkouškami jich prošlo jen několik. Padák není bezpečný," řekl po testech expert Úřadu pro národní vyzbrojování.
Ministerstvo obrany se sice v roce 2000 pokusilo firmě Anex vypovědět smlouvu. Soud však rozhodl, že resort musí odebrat i dalších 470 padáků za 114 milionů korun. Kontrakt na rok 2000 téměř za sto milionů soudce Kryštof Nový ministerstvu odpustil.
Tragicky dopadly i poslední testy padáků VTP-100 v roce 2002. "Z 560 padáků se až na několik výjimek žádný neotevřel. Ani tehdy, když jsem stál na zabaleném padáku a pokoušel se o to opěma rukama," sdělil komisař technického ústavu.
Padáky se po smrtelné nehodě výsadkáře Romana Prinicha (1997) nikdy nepoužívaly. Ministerstvo obrany je ale paradoxně dál podle uzavřené smlouvy odebíralo. Definitivně na ně rezignovalo po posledních zkouškách v roce 2002. S přihlédnutím k jejich končící technické životnosti bylo v roce 2009 rozhodnuto o jejich likvidaci, respektive rozebrání a využití jednotlivých použitelných částí (přezky, šňůry, látka jako krycí plachta materiálu). Samotné rozebrání padáků bylo ukončeno v letošním roce. „Dnes už padáky VTP-100 v armádních skladech nejsou," říká mluvčí resortu obrany Jan Pejšek.