Obchodním řetězcům se návrh nelíbí
"Regulace hospodářské soutěže má svůj význam mezi subjekty na stejné horizontální úrovni, tedy mezi konkurenty. Vztahy vertikální, tedy mezi dodavateli a odběrateli, jsou podle našeho názoru dostatečně regulovány trhem samotným," říká Kateřina Černá, mluvčí společnosti Ahold, který v ČR provozuje sítě obchodů Hypernova a Albert.
"Navrhnovaný zákaz neefektivně upravuje obchodněprávní vztahy samostatně podnikajících subjektů. Každá regulace těchto vztahů může v konečném důsledku přinést nižší konkurenceschopnost, což se může projevit ve zvyšování cen zboží a služeb," uvádí mluvčí Tesca Jana Matoušková.
Ahold přiznává že dodavatelé platí poplatky, ale říká: "Pokud dodavatel platí nějaké poplatky, vždy za ně získá protihodnotu v podobě nejrůznějších marketingových, logistických nebo promo akcí."
Dodavatelé například platí za propagaci svých výrobků v letácích Hypernovy a Albertu, které vycházejí každý týden v nákladu přes milion výtisků. "Za takovou formu inzerce by dodavatel zaplatil běžným tištěným nebo elektronickým médiím také. Proto na našem postupu nevidíme nic nestandardního," namítá Černá.