reklama

Šlehají z nich plameny, ale nepopálíte se. Virtuální modely nabývají na oblíbenosti

Koncept metaverse, který se v posledních měsících stal vážným tématem, se začíná objevovat nejen v herním světě, ale i v módním. Luxusní domy se předhánějí ve virtuálních modelech, které si nikdy nevezmete na sebe. Nemohou si vynachválit jeden markantní bonus - nejde oproti fyzickému oblečení padělat.

Éra virtuální módy přichází rychleji, než si možná myslíte.
Éra virtuální módy přichází rychleji, než si možná myslíte. | Foto: Shutterstock

Především díky pandemii se digitální a fyzický svět velmi sblížily, což se týká i módního průmyslu, který se pomalu mění pomocí metaverse.

Píše se rok 2045. Procházíte se po Václavském náměstí v Praze s brýlemi pro virtuální realitu, které sdílejí data o lidech, místech a věcech kolem vás. Náhle potkáte kamarádku a vaše brýle alarmují, že jde o požární výstroj. Z jejího oblečení - cotoure plášť Balenciaga - šlehají plameny. Když si ovšem brýle sundáte, zjistíte, že na sobě nemá nic víc než obyčejné džíny a tričko. 

Tento scénář je jednou z možných vizí metaverse nebo také budoucnosti internetu, o které se ve světě momentálně nejvíc mluví a kterou se zdá být posedlý i módní svět. Snad každý módní dům chce vstoupit do tohoto prostoru a stát se digitálním obchodním domem vašich snů, od již zmíněné Balenciaga přes Ralph Lauren až po Dolce & Gabbana či Gucci. 

Velký vliv metaverse 

Luxusní značky digitálně rozhodně nezaostávají za zbytkem módního průmyslu. Právě značka Balenciaga bourala mýty celý minulý rok, například desetiminutovou epizodou v seriálu Simpsonovi, nebo spoluprací století, když spojila své síly se značkou Gucci. Již dříve španělská značka Balenciaga spolupracovala s herními giganty a následně prostřednictvím videohry Fortnite uvedla i svou kolekci podzim 2021. Hráči si tak mohli vybrat "skiny" neboli oblečení pro čtyři herní postavy, které se kupují pomocí speciální měny V-Bucks (získání V-Bucks stojí skutečné peníze - pozn. red.). V kolekci se objevily i designové batohy či speciální krumpáče v podobě ikonické boty. 

Módní značky využívají digitální renesanci pro představení svých virtuálních kolekcí, jež má vylepšit naši digitální identitu. Není divu, že se do metaversní módní revoluce zapojila i italská značka Gucci, v březnu minulého roku představila digitální tenisky vyrobené pouze pro online prostor. 

Minimální náklady a nekonečná fantazie

Technologie zabraňuje nejen padělání, ale především podporuje bezmeznou kreativitu. Na rozdíl od tradičního luxusního oblečení zde neexistují žádné překážky, ať už jde o velikost, střih či design. Metaverse tak otevírá obrovské možnosti. Koneckonců oděvy tak díky tomu mohou vypadat jako cokoliv, co si návrhář vymyslí. Omezení, která jsou zapříčiněna praktičností trhu, nebo dokonce gravitací či logikou, jsou pryč.

Virtuální svět umožňuje uživatelům oblékat se svobodněji a vzít si na sebe materiály, které by ve fyzickém světě nosit nemohli. Vzhledem k tomu, že zde nejsou žádné náklady na suroviny a práce je minimální, virtuální oblečení je téměř vždy ziskové. Ušití módního oděvu trvá dny, týdny a někdy i měsíce, naprogramování šablon oděvů pár minut.

Udržitelný virtuální svět

Od dob influencerů si mnoho lidí kupuje oblečení pouze za účelem zveřejňování stylizovaných fotografií na sociální sítě. Digitální móda je tedy přitažlivá zejména pro mladší spotřebitele, především díky nízkému dopadu na životní prostředí. Konkrétně Generace Z je známá tím, že obhajuje udržitelné oblečení, a investuje do něj. S rostoucími požadavky na snížení dopadu módy na životní prostředí představuje digitální móda pro značky zřejmou možnost, jak omezit plýtvání a zároveň pokračovat v zisku.

Budoucnost virtuálních oděvů

Pandemie uvrhla svět do každodenních schůzek přes online komunikační platformy, čímž se zvýšila kolektivní naléhavost pečovat o naši online identitu. To si uvědomuje i Facebook, který vlastní Instagram a další sociální platformy, proto se nedávno přejmenoval na "Meta". Jeho cílem je změnit online zážitky uživatelů prostřednictvím rozšířené reality a virtuálních avatarů.

Manažeři v módním průmyslu berou tento trend velmi vážně, zvláště poté, co se Meta přeorientovala na vytvoření simulovaného digitálního světa, kde mohou uživatelé interagovat jako ve skutečném fyzickém prostoru. Sám zakladatel Mark Zuckerberg v říjnovém oznamovacím videu ukázal, jak bude virtuální budoucnost vypadat. Se svým avatarem si vyzkoušel surfovat, hrát karty i vybrat si outfit ze skříně. 

Avataři budou časem stejně běžní jako profilové fotky, jen místo statického obrázku se bude ukazovat vaše živá 3D tvář s výrazy a gesty. A chybět nebude ani šatník virtuálního oblečení pro různé příležitosti navržený odlišnými tvůrci. Může se to zdát hloupé utrácet velké peníze za luxus, kterého se nemůžete dotknout nebo jej držet, hráči mají ale jiný názor. Virtuální oblečení využívají ve svých hrách již dlouhou řádku let. A stejně jako lidé ve skutečném světě si i oni hrdě vytvářejí svou identitu online. 

Grabmüllerová: Řešila jsem jen to, jak jíst co nejméně. Sportovců jako já je spousta | Video: Michael Rozsypal

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama